Jättemiss i kylan kostade 40 000 i dagsböter

En 62-årig svensk bilist struntade i att skrapa rutan. Missen var både farlig och dyrbar. Trots att han stannade för att skrapa rutan med en snusdosa får han 40 dagsböter à 1000 kronor. 

Att strunta i att skrapa rutorna vintertid ses som ett allvarligt trafikbrott. En 62-årig man från Eskilstuna gav sig ut på vägen trots att bilens framruta och passagerarruta var täckta av frost. Mannen mötte en polisbil och stannade då och började skrapa rutorna med sin snusdosa, uppger Vi Bilägare

Poliserna lät sig dock inte bevekas, utan stoppade mannen och skrev rapport om misstänkt trafikbrott. Nu har rättegången hållits och mannen döms för vårdslöshet i trafik. Straffet blir 40 dagsböter à 1000 kronor på grund av mannens höga inkomst. Att inte ta bort is och frost från dina rutor kan således bli ett mycket dyrköpt misstag. Men det finns knep som gör det enklare att få en bil fri från is och snö. Här har vi listat några av de bästa tipsen. 

Använd luftkonditioneringen även på vintern

På vintern behövs väl inte luftkonditioneringen? Jo, det gör den faktiskt, den avfuktar luften i din bil och gör så att du får mindre imma som sedan kan frysa till is på rutornas insida. Om du stänger av AC:n får du mer fukt inne i bilen och större problem med invändig is på rutorna. Dessutom kan AC:n gå sönder om du inte kör den på en hel vinter. Så låt AC:n vara på hela vintern, annars kan det bli dubbeldyrt

Torka ur blöta mattor 

När det är snöigt och moddigt är det mer eller mindre oundvikligt att dra in snö i bilen som sedan smälter till vatten på mattorna. Töm i möjligaste mån ut vattnet från mattorna så får du mindre problem med fukt i bilen som sedan ger frostiga rutor på insidan. Då blir det lättare att bli av med is och imma när du ska köra iväg. 

Ha snöborsten utanför bilen 

När det har kommit riktigt mycket snö är det en fördel om du förvarar snöborsten utanför bilen, då slipper du snöras in i bilen när du öppnar dörren för att ta ut borsten. Glöm inte att borsta bort snön på taket, även om det är jobbigt på höga SUV:ar.

Använd ljummet vatten – ha en ren isskrapa

Nu när det är riktigt kallt kan det vara svårt att få bilen isfri samtidigt som du bara får köra bilen på tomgång en minut i de flesta svenska kommuner.  Då kan det vara en lösning att ha varmt vatten i en sprejflaska eller i en hink med en trasa. Spreja på rutorna när du ska skrapa så går det mycket lättare. Använd bara inte för hett vatten, då kan rutorna spricka. Se till att ha en hel och ren isskrapa, annars kan du repa rutorna.

Blanda mer koncentrerad spolarvätska

Årets vinter har varit ovanligt kall, och då är det lätt hänt att spolarvätskan fryser så att du inte kan göra rent din vindruta. Köp koncentrerad spolarvätska och bland den så att du med marginal klarar de kalla temperaturerna. En dusch med stark spolarvätska för att isen smälter snabbare från vindrutan. 

Använd inte återcirkulation på vintern

På sommaren kan det vara befogat att återcirkulera luften för att snabbare kyla ner bilen, men på vintern har vi ofta fuktiga skor och kläder i bilen, och det är oftast en dålig idé att försöka få värme snabbare genom att återcirkulera luften, det finns stor risk att det blir väldigt fuktigt i bilen. Fukten fryser sedan till is på rutorna.

Dra inte på fläkten för fullt direkt 

Många drar på värmen, fläkten och defrostern för fullt det första de gör när de sätter sig i bilen. Men bilen kommer sannolikt att värmas upp långsammare om du gör det. Vänta istället en halv till en minut innan du slår på vindrute-defrostern så hinner motorn få upp lite värme. Att skruva upp klimatanläggningen på max temperatur ger oftast inte snabbare värme i bilen än att låta den stå på det gradantal du önskar. Moderna bilar har klimatautomatik som optimerar uppvärmningen, utan att du drar på full värme. 

Lita på automatiken

Moderna bilar har ett avancerat klimatsystem med en eller flera temperatursensorer i kupén. Oftast är bilens dator väldigt duktig på att fördela luften rätt, men många bilägare verkar inte lita på automatiken utan väljer själv att styra fläkthastighet, använder maxvärme och vart luften ska gå. Ibland kan det vara befogat, men oftast får du ett sämre klimat om du inte litar på klimatautomatiken.