Geelys och Renaults jättesatsning på förbränningsmotorer är nu ett faktum. Det nya bolaget Horse Powertrain, som gör motorer till Volvo Cars, ska tillverka fem miljoner drivlinor per år. De satsar på både hybrider och alternativa bränslen.
– För att branschen ska nå nettonollutsläpp under de kommande decennierna är globala synergier, flera tekniker och delning av expertis avgörande, säger Geelys Li Shufu.
Det har onekligen varit en vecka som har gått i förbränningsmotorns tecken. Toyota, Mazda och Subaru presenterade sin jättesatsning på nya små motorer som ska kunna köras på koldioxidneutrala bränslen som e-bensin och vätgas och vara mer energieffektiva. De ska bli mindre än tidigare och tillåta lägre och mer aerodynamiska motorhuvar.
Nu rullar även Geely och Renualt ut sin jättelika satsning på förbränningsmotorer, där Volvo Cars tidigare motorenhet ingår. Geelys motorbolag Aurobay, med svensk tillverkning i Skövde, och Renaults motorbolag slås ihop i jättebolaget Horse Powertrain. Horse blir ett av världens största bolag inom förbränningsmotorer.
Horse Powertrain kommer att ha 19 000 anställda och förväntas omsätta över 170 miljarder kronor per år. Företaget ska tillverka cirka 5 miljoner drivlinor per år. Satsningen omfattar förutom förbränningsmotorer alla typer av hybridlösningar. Såväl fullhybrider som laddhybrider samt förbränningsmotorer som motorer som körs bränslen som etanol, metanol, gasol, CNG och vätgas. Horse ska leverera till Renault Group, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, Nissan och Mitsubishi Motors Company.
– För att branschen ska nå nettonollutsläpp under de kommande decennierna är globala synergier, flera tekniker och delning av expertis avgörande. Det är därför vi är glada över att vårt partnerskap med Renault Group når kommersiell verklighet idag. Horse Powertrain Limited kommer att ha portföljen, skalan och kapaciteten att erbjuda de lågutsläppslösningar som morgondagens bilindustri kräver. Dagens lansering markerar ett nytt kapitel inom hållbar mobilitet, och vi på Geely är stolta över att spela en roll, säger Geelys ordförande och huvudägare Li Shufu i ett pressmeddelande.
Den svenska verksamheten ligger till stor del i Volvo Cars gamla anläggningar i Skövde. Horse kommer att ha 17 globala anläggningar, 5 forskningscenter, 19 000 anställda och nio biltillverkare i 130 länder som tillverkare, uppger Geely. Aurobay i Skövde blir kvar som en enhet i bolaget. Geely och Renault Group kommer att äga 50 procent vardera i Horse Powertrain med huvudkontor i London som kommer att styras av en styrelse bestående av tre representanter vardera från Geely och Renault Group. Matias Giannini har utsetts till vd för Horse Powertrain.
– I dag är ett viktigt steg för att möta de största utmaningarna som bilindustrin står inför: koldioxidutsläppen av vägtransporter. Att samarbeta med ett ledande företag som Geely för att skapa en ny aktör med kapacitet och expertis att utveckla förbränningsmotorer med ultralåga utsläpp och högekonomisk hybridteknik är nyckeln för framtiden, säger Renaults vd Luca de Meo.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter