Ferraris nya elbil kostar som fem Porsche Taycan

Italienarnas nya elbil sägs bli rekorddyr. Källor hävdar att Ferraris nya modell kommer att kosta så mycket som över 5,5 miljoner kronor. Bilen kommer att produceras i Ferraris nya fabrik som invigs nu på fredag.

Ferrari gör sig redo för att lansera sin första helt eldrivna modell. De lovar en helt unik och säregen bil i alla avseenden, som kommer att kliva in på marknaden i slutet av nästa år. I vilken aspekt bilen blir unik har ännu inte uppdagats men enligt källor som Reuters citerar blir i alla fall prislappen unik. Uppgifterna hävdar att Ferraris nya elbil kommer att landa på mustiga 5,5 miljoner kronor, rekorddyrt. Vidare förbereder man sig för att öppna en fabrik där modellen kommer att tillverkas, vilket ska kunna öka produktionen med en tredjedel.

Bilen som är planerad för nästa år sticker ut med sin prislapp i en annars allt billigare elbilsmarknad. Prislappen, som inte inkluderar några extra paket eller personliga önskemål, ligger långt över det genomsnittliga försäljningspriset på cirka 3,9 miljoner kronor inklusive tillägg.

Ferrari har inte gått ut med någon officiell prislapp på vare sig bilen eller hur mycket deras nya fabrik, där bilen kommer att tillverkas, har kostat. Fabriken, som invigs i hemstaden Maranello på fredag, blir en ny epok i företagets historia, som levererade färre än 14 000 bilar förra året. Tanken är att fabriken ska öka deras produktion med en tredjedel och att man så småningom ska få upp siffran till cirka 20 000 bilar, enligt Reuters anonyma källa.

Eftersom exklusivitet ligger till grund för företagets image så kommer en ökning av produktionen med risker. Samtidigt har företaget visat med sin Purosangue SUV, att de kan nå framgång utanför sin bekvämlighetszon.<
– Det finns en ökande efterfrågan där ute på Ferraris, och det finns utrymme att möta en del av det utan att kompromissa exklusiviteten, säger Fabio Caldato, portföljförvaltare på AcomeA SGR, som äger Ferrari-aktier.

För den som vill köpa sig en Ferrari så är kötiden på väntelistan varierande. Men på en del modeller kan kunderna behöva vänta i över två års tid.
– Att stå på väntelistan är i sig en statussymbol, sa Caldato och noterade en ökning av potentiella rika kunder på tillväxtmarknader, som Indien och Mellanöstern.

Den nya fabriken ska enligt uppgifter vara redo för produktion inom cirka fyra månader och kommer att användas för att tillverka både fossildrivna bilar och elbilar. Källan hävdar även att ytterligare en elbil är på tapeten men att processen ännu är i ett tidigt skede.
LÄS MER: