Xiaomi-vd:n hyllar Tesla: ”Vi har mycket att lära”

Lei Jun, vd för Xiaomi, hyllade Tesla öppet efter att de levererat en Model Y till en kund helt självkörande. Händelsen är ett exempel på hur kinesiska tech-vd:ar öppet berömmer konkurrenter.

Xiaomi pekas ut som det största hotet mot Tesla i Kina. Nya SUV:en har på kort tid sålt över 300 000 exemplar och kommer med all sannolikhet stjäla många köpare från Tesla. Men nu hyllar Xiaomis vd och grundare Lei Jun Teslas självkörande teknik (FSD) på sociala medieplattformen Weibo. Han skrev att Xiaomi fortfarande har mycket att lära av Tesla. I lördags skrev Tao Lin, som är vice VD på Tesla, om den första självkörande leveransen av en Model Y till kund:
– För första gången levererades bilen till ägaren på egen hand. Ingen förare, ingen fjärrkontroll, upp till 115 km/h innan den säkert anlände till kundens dörr.

Lei Jun delade inlägget och skrev:
– Tesla är verkligen imponerande. De har lett branschens utveckling på många områden, särskilt när det gäller FSD (helt självkörande teknik). Vi har fortfarande mycket att lära.

Tesla väckte stor uppmärksamhet i fredags när en Model Y körde över två mil helt själv – från Gigafabriken i Austin till en kunds hem. Det fanns ingen i bilen. Teslas vd Elon Musk kallade det den första helt självkörande leveransen.

I Kina är det vanligt att konkurrenter öppet berömmer varandra. Det ses ofta som en slags marknadsföring. Man talar ibland om ”frenemies” (vän-fiender), där vd:ar skämtsamt kommenterar varandras produkter eller till och med köper dem.

Ett exempel är VD:n för Nio – William Li, som flera gånger haft liknande interaktioner med VD:n för Xpeng – He Xiaopeng. 

När Li testade ett nytt batteri med 1 000 km räckvidd i Nio ET7, sa He Xiaopeng att han borde ta med en stor kopp kaffe för den långa resan – och erbjöd samtidigt rabatt på Xpengs MPV, X9.

Deras vänskapliga rivalitet började 2018. Då slog de vad om att Nio skulle klara att leverera 10 000 bilar det året. William Li vann – Nio sålde 11 348 exemplar av modellen.Samtidigt har Tesla haft stor framgång i Kina, särskilt med sin Model Y som Lei Jun berömde. Under 2024 levererade Tesla över 480 000 exemplar av Model Y i landet, vilket motsvarade 74,6 % av företagets totala försäljning i Kina.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt