VW:s dilemma: Elbilssuccé från vinsten att rasa

Kraftigt ökad försäljning av elbilar leder till sämre vinst. Volkswagen-koncernens vinst rasar med 41 procent. Nu måste biljätten sänka kostnaderna ytterligare. 
– Marknadsframgång för våra elbilar press på vårt resultat, säger finansdirektören Arno Antlitz.

Nyligen kom glädjande nyheter från Volkswagen. Elbilsförsäljningen ökar kraftigt och försäljningen går så bra att bilbyggarna jobbar extraskift i Wolfsburg. Men på sista raden är det fortfarande kris för biljätten. Kvartalsrapporten som släpptes i Tyskland på valborgsmässoaftonen lade mer ris på krisbrasan. Vinsten föll med 41 procent. Det är femte kvartalet i rad som jättekoncernen rapporterar fallande vinster. 

Under årets tre första månader minskade vinsten efter skatt med 40,6 procent till 2,19 miljarder euro. Att elbilsförsälningen i Europa fördubblats och totala bilförsäljningen ökade tre procent hjälpte inte. Ironiskt nog är det fler sålda elbilar som gör att vinsten pressas ner.

Volkswagen har dubblat försäljningen av elbilar i Europa. Men det leder till att vinsten pressas. Det tjänar betydligt sämre på en såld elbil än på en konventionell bil med förbränningsmotor. Foto VW

– Våra bilar har mottagits mycket väl. Orderingången i Västeuropa ökade avsevärt och våra orderböcker fylls snabbt. Dessutom är var femte såld bil i Västeuropa nu helt elektrisk, med en mer än fördubbling av försäljningen under första kvartalet. Samtidigt sätter denna marknadsframgång för våra elbilar press på vårt resultat, säger finansdirektören Arno Antlitz. 

Elbilarna har sämre lönsamhet än bilar med förbränningsmotor. Volkswagen har gjort stora prissänkningar och verkar knappt tjäna pengar på sina elbilar. Nu måste de hålla i varje slant för att vinsten ska minska ytterligare. 

– En rörelsemarginal på cirka fyra procent visar tydligt att det fortfarande finns en hel del arbete framför oss. Med tanke på den nuvarande volatila globala ekonomiska situationen är det ännu viktigare att fokusera på de mekanismer vi har kontroll över. Det innebär att komplettera vårt fantastiska produktsortiment med en konkurrenskraftig kostnadsbas – så att vi kan säkerställa att vi lyckas även på snabbt föränderliga globala marknader, säger Arno Antlitz. 

Totalt sålde Volkswagen-koncernen med märken som Audi, Cupra, Porsche Seat, Skoda och VW 2,1 miljoner fordon. Europa och Sydamerika går extra bra, medan VW tappar i Nordamerika och Kina. Försäljningen i Europa går bra och koncernen uppger nu att de har en orderstock på 1 miljon fordon. Ordrar på elbilar ökade med 64 procent. 

Volkswagen spår att intäkterna för 2025 kommer att öka med upp till fem procent. Volkswagen-koncernen har en kassa som förväntas ligga på 34 och 37 miljarder euro. De varnar dock för stora utmaningar i spåren av Donald Trumps tullar på bilimport och ökande konkurrens. 

Så gick Volkswagen Groups olika områden

Brand Group Core (Volkswagen personbilar, Volkswagen transportbilar, Škoda, SEAT/CUPRA). Omsättningen ökade med 8 procent jämfört med föregående år; försäljningsmarginalen minskade till 3,2 procent, främst på grund av specialposter och en högre andel helelektriska fordon (BEV). Exklusive specialposter uppgick försäljningsmarginalen till 4,6 procent.

Brand Group Progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati).
Rörelseresultatet förbättrades något till 0,5 miljarder euro, stödd av en förbättrad mix som mer än kompenserade för motvind från CO2-reserveringar. Försäljningsmarginalen uppgick till 3,5 procent, exklusive specialposter 5,9 procent.

Brand Group Sport Luxury (Porsche).
Omsättningen minskade med 4 procent till följd av lägre volymer; rörelseresultatet föll kraftigt till 0,7 miljarder euro, försäljningsmarginalen uppgick till 8,7 procent. Nedgången berodde främst på lägre försäljning, särskilt i Kina, högre material- och FoU-kostnader samt utgifter för justering av företagsorganisationen.

TRATON GROUP (MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus)
Omsättningen minskade med 10 procent till följd av lägre försäljning hos Scania, MAN och International; försäljningsmarginalen minskade till 6,2 procent, främst på grund av lägre fast kostnadsabsorption.

CARIAD
Omsättningen ökade med 33 procent under första kvartalet, främst på grund av licensintäkter från programvara levererad 2024. Rörelseförlusten uppgick till -0,8 miljarder euro; före omstruktureringskostnader var rörelseförlusten -0,6 miljarder euro, vilket är på samma nivå som föregående år trots högre avskrivningskostnader.

Group Mobility
En liten ökning av kontraktsvolymen inom Finansverksamheten; rörelseresultatet bidrar med 0,9 miljarder euro till koncernens nettovinst, vilket är avsevärt högre än föregående år, främst på grund av förbättrade volymer.
Källa: Volkswagen Group
LÄS MER: