VW-chefen: Lyckligt med nya förbränningsbilar

Räddaren i nöden. Volkswagens vd Thomas Schäfer förklarar nu hur nya förbränningsmotorer håller företaget på fötter när elbilsköparna sviker.
– Vi är i den lyckliga situationen att vi kan erbjuda helt nya förbränningsmotormodeller som Passat och Tiguan eller från och med nästa år nya T-Roc, säger vd Thomas Schäfer till Automobilwoche.

Volkswagen kämpar mot fallande efterfrågan på elbilar, bara i år har företaget tappat 27 procent av sina elbilregistreringar i Tyskland. I maj minskade elbilar 31 procent i Tyskland. Tesla är en annan gigant som det gick ännu sämre för då de tappade 64 procent av sina registreringar, något vi på Carup skrev om då. Nu tackar Volkswagens vd Thomas Schäfer sin lyckliga stjärna att företaget inte lagt utvecklingen av nya bilar med förbränningsmotorer på is. 

– Stora transformationer sker aldrig linjärt. Ta elektromobilitet. Drive-övergången pågår i hela branschen. Efter en inledande högkonjunktur drar sig nu många kunder för att köpa rena elbilar. Sådana tillfälliga låga nivåer är inte ovanliga under uppgången och vi kan hantera dem. Vi står för e-mobilitet. Samtidigt justerar vi vår portfölj för att på bästa sätt tillgodose kundernas behov även i denna övergångsfas. Vår fördel: Vi har en bred, flexibel drivportfölj – från elbilar och kraftfulla hybrider till diesel- och bensinmotorer. Vi är i den lyckliga situationen att vi kan erbjuda helt nya förbränningsmotormodeller som Passat och Tiguan eller från och med nästa år nya T-Roc, säger Thomas Schäfer, till Automobilwoche. 

Nya Volkswagen Passat.
Nya Volkswagen Tiguan.

Volkswagen har också under den senaste tiden valt att utrusta sina laddhybrider med längre räckvidd. Beslutet kom efter att företaget mötts av en hel del kritik efter sin lansering av en ny generation plug-in hybrider. Thomas Schäfer ser den utökade räckvidden hos laddhybriderna som en utmärkt möjlighet att introducera bilköpare till elbilar. Särskilt eftersom flera av biltillverkarens senaste modeller erbjuder över 120 km i ren elektrisk räckvidd.

Ifall den ökade efterfrågan på laddhybrider skulle påverka övergången till elbilar negativt är inget som Volkswagens vd oroar sig för, på lång sikt är det elbilar som gäller.
– Om man funderar på förbudet mot förbränningsmotorer i EU år 2035 är det inte kärnan i frågan. Med ett passande produktutbud, långa räckvidder och optimerad laddinfrastruktur kommer människor förr eller senare på egen hand att bestämma sig för att köpa en elbil. Som industri och företag gör vi allt vi kan för att e-mobilitet ska bli utbrett, säger Thomas Schäfer, till Automobilwoche. 
LÄS MER: