Nu flyttar reklamen in i din bil. Volkswagen har börjat med reklam i popupfönster i infotainmentsystemet i Tyskland. Något som väcker stor irritation hos bilägarna.
– Hur patetiskt är det att sälja en bil för 60 000 euro och sedan tvinga kunden att få reklam? Problemet är inte att du kan avaktivera den, utan att du måste, skriver en användare i Reddits ägarforum.
Tesla var först när de nyligen gjorde reklam för nya Disneyfilmen ”Tron: Ares” i sitt infotainmentsystem efter en uppdatering. Ägare kunde få animationer från filmen med stämningsbelysning i bilen. Vissa ägare gillade Teslas drag, andra reagerade negativt och tyckte det var reklam.
Nu följer Volkswagen efter, något som skapat uppmärksamhet och väckt irritation i Tyskland, uppger Autobild. Nu har navigeringssystemet i Volkswagens elbil ID.7 börjat visa reklamliknande rekommendationer för föraren i popup-fönster. Föraren får upp popupfönster med reklam för stormarknaden Netto, laddning hos Kaufland och bensinstationer.
– Nästa steg: bilen kör dig autonomt och avbrottsfritt in i McDonald’s drive-thru och släpper inte ut dig förrän du har beställt för minst 20 €, skriver en person skämtsamt i ID.7-forumet på Reddit.


Föraren har möjlighet att stänga av reklammeddelandena, något vissa inte tycker skulle behövas. I dagsläget finns ingen reglering som förbjuder reklam i bilar. Biltillverkare som lever under hård press söker nya vägar till intäkter. Audi har börjat lägga allt fler funktioner i bilen bakom betalvägg.
– Reklam i bilen skulle kunna vara ett lukrativt alternativ, tekniskt enkelt att implementera och ekonomiskt attraktivt. Men för många kunder är en sak tydlig: de vill inte ha reklam i sina bilar, skriver Autobild.
Reklamen får också vissa att fråga sig hur Volkswagen använder förarnas platsdata i bilen. På något sätt måste platsinformationen överföras till partners för att de ska kunna styra rätt annons till en bil som finns på en viss plats. Det innebär att både biltillverkaren och en annonspartner kan ha tillgång till din bils position. Volkswagen uppger för Auto-Motor-und-Sport att funktionen främst är till för att ge förarstöd och att den följer GDPR.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















