VW avslöjar elbil för 230 000 kr: ”Prisvärd”

Nu smygvisar Volkswagen sin nya elbil ID.Every1. Vid ett möte i Wolfsburg visade vd Thomas Schäfer upp folkbilen för de de anställa. Den ska kosta 20 000 euro. 
– Det här är bilbranschens Champions League! säger vd Thomas Schäfer.

Volkswagen balanserar på en slak lina. Många anställda i Wolfsburg är oroliga för sina jobb när 35 000 kolleger ska försvinna. Nu vill vd Thomas Schäfer ingjuta nytt mod i de stukade medarbetarna. På ett stormöte i Wolfsburg visade han upp bilen som ska rädda VW. Nya ID Every1 ska kosta från 20 000 euro. 

Den nya elektriska folkbilen ska kosta från 20 000 euro och blir klar 2027. Många av de anställda har efterlyst en ny billig folkbil. Nu kom Schäfer med svaret. 
– En prisvärd, högkvalitativ och lönsam eldriven Volkswagen från Europa till Europa: Det här är bilbranschens Champions League! säger Thomas Schäfer.

Först ska ID.2 All komma nästa år. 2027 kommer den ännu billigare elbilen ID.Every1.

Den nya bilen är svaret på den anställdas böner om en överkomlig Volkswagen. Nu ska det inte längre behöva kosta skjortan att köra elektrisk. En riktig Folkvagn för en elektriska tidsåldern är på gång.
– Med resultatet av förhandlingarna i december har vi påbörjat den största framtidsplanen i Volkswagens historia. Vi följer nu en ambitiös kurs för att säkerställa att vi når de mål som vi gemensamt kommit överens om. Detta är ett viktigt steg för att göra elektrisk mobilitet attraktiv för alla – det är det tydliga målet för vårt varumärke, sade Thomas Schäfer.

Han gav lugnande fler lugnande besked och betonade att Wolfsburg förblir ett kompetenscentrum för innovation och produktion, där huvudanläggningen kommer att sätta nya standarder inom biltillverkning. Till och med den annars så kritiska Daniela Cavallo som är ordförande för Volkswagen AG:s företagsråd och koncernföretagsråd är positiv.
– Den nya helt eldrivna instegsmodellen blir en Volkswagen i namnets rätta bemärkelse. Våra medarbetare på anläggningen i Wolfsburg var de första som fick ta en titt på designen under mötet, innan den visas för allmänheten.

Thomas Schäfer betonade på mötet att anläggningen i Wolfsburg är och förblir hjärtat i märket Volkswagen, även i den elektriska tidsåldern.
– Anläggningen i Wolfsburg har ett tydligt perspektiv på framtiden. Genom den överenskomna flytten av Golf till Mexiko skapar vi utrymme för avancerad teknik. Nya produktionsmetoder kommer att införas i hall 54. Där planerar vi att tillverka den eldrivna efterföljaren till Golf på den nya SSP-plattformen, liksom en volymstark eldriven T-Roc. På så sätt gör vi Wolfsburg till huvudstaden i vår nya helelektriska kompaktklass.
LÄS MER: