Nya Volvo XC70 och andra superhybrider kan komma till Europa. Vd Håkan Samuelsson öppnar för alternativ till elbilar.
– En laddhybrid med lång räckvidd, skulle jag vilja påstå, är en elbil med reservmotor när batteriet är urladdat, vilket inte kommer att hända så ofta, säger Håkan Samuelsson.
Förra veckan visade Volvo upp nya XC70 i Kina. Den nya modellen med det gamla namnet blir en laddhybrid-SUV med närmare 20 mils räckvidd på el. Än så länge är det bara bestämt att bilen, som är större än XC60, ska säljas i Kina. Bilen byggs på en Geely-plattform. Men nu öppnar vd:n Håkan Samuelsson för att den, eller andra superhybrider, kan komma till Europa, uppger Autocar. Samuelsson släppte nyheten vid ett tal på Financial Times bilevent.
– I vissa regioner i Europa kommer laddningsnätverket att utvecklas senare. Om man tittar på södra och östra Europa kommer det att vara långsammare. Norge är de som leder hela vägen i väst. Där kommer övergången till elektrifiering att bli snabbare. Men i andra regioner är det verkligen en bra lösning att ha en hybrid med lång räckidd. För om man tittar på miljöaspekten, om man har en långdistanshybrid, kommer den absoluta majoriteten av körningen att göras med el. Och på så sätt blir det en ”elbil”.

Enligt Samuelsson är skillnaden i klimatavtryck jämfört med en elbil liten.
– Om man har väldigt kort räckvidd kommer en stor del av transportarbetet att göras med bensinen. Och då är den förstås inte fossilfri längre. Så en laddhybrid med lång räckvidd, skulle jag vilja påstå, är en elbil med reservmotor när batteriet är urladdat, vilket inte kommer att hända så ofta.
Volvo Cars är idag en av världens ledande leverantörer av laddhybrider. Medan Volvos försäljning av elbilar har fallit i år laddhybriderna tvärtom ökat med 11 procent.
– Det är en pragmatisk lösning att vänta på att våra kunder verkligen ska känna sig bekväma med en helt eldriven bil, säger vd:n.
I vilka länder som Volvo ska lansera XC70 eller andra superhybrider berättade dock inte Håkan Samuelsson. XC70 byggs på en arkitektur Volvo kallar för SMA, men den tros dela plattform med Lynk & Co 08. Volvo är än så länge sparsamma med tekniska detaljer. Laddhybrider är än så länge befriade från extratullar när de importeras från Kina till EU.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter