Volvos helomvändning. Planerar efterträdare till XC90 med bensinmotor efter att elbilslöftet rivits upp.
– Självklart kommer vi en dag också behöva en ny XC90, den lanserades någon gång 2015, säger vd Håkan Samuelsson.
Idag presenterade Volvo Cars sin kvartalsrappport och gjorde rekordförlust på 10 miljarder kronor. Aktien gick ändå upp, eftersom investerarna hoppas på bättre tider för Volvo framåt. En stor del av miljardsmällen berodde på försenade elbilen EX90 som inte kommer sälja så bra som Volvo räknat med.
Istället är det gamla modeller som XC60 och XC90 som räddar Volvo. Den 10 år gamla XC90-modellen är Volvos verkliga kassako. De största utvecklingskostnaderna är sedan länge tagna. Trots ett decennium på nacken står XC90 för 15 procent av Volvos försäljning. Det är en bil som kostar över en miljon kronor att köpa och som står för Volvos högsta vinstmarginaler.


Men för flera år sedan fattade Volvo beslut om att XC90-modellen inte skulle få någon efterträdare. Elbilen EX90 och SPA2-plattformen designades från början för att även kunna släppas med förbränningsmotor och som hybrid. Men den nya XC90 med förbränningsmotor stoppades av Håkan Samuelsson när Volvo tog beslutet att bara sälja elbilar från 2030. Men än idag har EX90 stor och hög motorhuv där det skulle rymmas en förbränningsmotor.
Men nu ser Volvo ut att göra en helomvändning. Få företag vill lägga ner sina kassakor. Under dagens investerarsamtal med analytiker erkände Håkan Samuelsson öppet att Volvo svängt och börjat titta på en efterträdare till XC90 med förbränningsmotor. Eventuellt ska den byggas i USA dit XC60 nu flyttas.


– Självklart kommer vi en dag också behöva en ny XC90, den lanserades någon gång 2015. Men jag tror att det kommer förmodligen att finnas fler spekulationer innan vi kan säga något mer konkret. Så nu, just nu, lägger vi till XC60:an och sedan har vi de två elbilarna som byggs i Charleston. Och när det ökar i volym nu, tror jag att vi har en rimlig utnyttjandegrad av den fabriken, vilket naturligtvis är riktigt bra även för vår ekonomi eftersom det finns fasta kostnader som måste tas, och de finns där även utan volymen, säger vd Håkan Samuelsson vid investerarsamtalen under torsdagen.
Enligt vad Carup erfar har Volvo startat ett nytt utvecklingsprojekt för att kunna släppa med nya modeller med förbränningsmotor. Det handlar om att vidareutveckla den 10 år gamla SPA-plattformen som används till bilarna idag. Den problemfyllda SPA2-plattformen kommer inte användas mer efter EX90 och ES90. Och nya SPA3 som används till kommande EX60 är en renodlad elbilsplattform. Istället har Volvo enligt uppgift till Carup återupptagit utvecklingen av gamla SPA och den nya plattformen kallas internt för SPA 1.5. Plattformen togs fram till Volvo XC90 som visades första gången för 11 år sedan, men har visat sig ha tekniska egenskaper som överträffar många nya bilar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter