Volvos superfiasko: Smäll på 11,4 miljarder på elbil

Volvo åker på en jättesmäll på nya elbilarna EX90 och ES90. De tvingas ta en förlust på 11,4 miljarder kronor på elbilarna. 
– Detta beror på betydande lanseringsförseningar tidigare och efterföljande ytterligare utvecklingskostnader, skriver Volvo Cars. 

Volvos nya elbil EX90 har blivit ett jättefiasko. Bilen visades med pukor och trumpeter redan i november 2022. Men EX90 blev över 1,5 år försenad på grund av enorma mjukvaruproblem. När kunderna väl började få bilen var den full av buggar. Hittills i år har Volvo bara sålt  7800 exemplar av elbilen. Dessutom måste de byta datorer i alla levererade bilar. Och redan efter att sedanmodellen ES90 lanserats bestämde sig Volvo för att skrota den så kallade SPA2-plattformen. 

Nu kommer kallduschen. Volvo tvingas ta en jättesmäll på EX90 och ES90-plattformen på grund av alla förseningar och nya importtullar på flera marknader. 
– Volvo EX90 kommer att ha en minskad livscykellönsamhet, trots en större uppgradering av mjukvarukvaliteten och en planerad volymökning. Detta beror på betydande lanseringsförseningar tidigare och efterföljande ytterligare utvecklingskostnader, uppger Volvo Cars.

Skymning för Volvo EX90. Nu tvingas Volvo ta en smäll på 11,4 miljarder kronor.

Nya sedanmodellen ES90 kommer inte ens att gå att sälja i USA, på grund av att den är olönsam. I Europa är det nästan lika illa, uppger Volvo.
– Mot bakgrund av ovanstående meddelar Volvo Cars idag att de kommer att redovisa en engångsnedskrivning av icke-kassaflödespåverkande karaktär på 11,4 miljarder kronor under andra kvartalet 2025.

Volvo räknar redan nu med att EX90 och ES90 kommer att sälja mycket sämre än de beräknat. Dessutom tillkommer nya utvecklingskostnader. Därför tar de smällen på 11,4 miljarder kronor. Fiaskot är ett av de största industriella misslyckandena i ett svensk industrihistoria. Beskedet fick aktien för Volvo Cars störtdyka strax före börsens stängning.
– Med tanke på marknadsutvecklingen, såsom importtullar i USA, förseningar i utvecklingen och lanseringen av EX90 och strategiska investeringsprioriteringar, har vi omvärderat volymantagandena för dessa två bilar. Detta har resulterat i en lägre livscykellönsamhet än planerat, säger Fredrik Hansson, finansdirektör på Volvo Cars.

Volvos SPA2-plattform skrotas redan efter att elbilen ES90 lanserats. Volvo Cars tar en smäll på 11,4 miljarder kronor och vd Jim Rowan fick sparken.
Efter nedskrivningen befinner sig Volvo Cars i kris och nygamle vd:n Håkan Samuelsson har flera stora problem att slåss mot.

Den enorma nedskrivningen betyder att Volvo Cars kommer att göra en jätteförlust för andra kvartalet i år. Effekten på koncernens nettoresultat kommer att vara 9,0 miljarder kronor och kommer att rapporteras i Volvo Cars resultat för andra kvartalet, som planeras att offentliggöras den 17 juli 2025. Volvos lönsamhet var pressat redan innan beskedet, och nu kommer siffrorna för andra kvartalet att bli illröda.

Volvo skotar plattformen för alla kommande modeller och satsar istället på den så kallade SPA3-plattformen för nya elbilen EX60 och kommande modeller. Volvo hävdar ändå att jättefiaskot med EX90 inte är helt bortkastat. 
– Utvecklingen av EX90 och ES90 har lagt en avgörande teknisk grund för vår framtid, med Volvo Cars Superset-teknikstack. De lärdomar och kärnsystem vi utvecklat, inklusive kärnberäkning och elektriska drivlinor, kommer att användas i nästa generations plattformar. Dessa innovationer är nyckeln till att förverkliga vår långsiktiga elektrifierings- och programvarudefinierade fordonsstrategi, vilket placerar Volvo Cars i den tekniska framkanten av bilindustrin, säger Fredrik Hansson.

Nya EX60 bygger på en utvecklad version av SPA2, men mycket är förändrad. Den ska bli billigare att tillverka tack vare megagjutning av bildelar, cell-till-kaross-teknik som integrerar batterier i bilkarossen och nästa generations egenutvecklade elmotorer. 
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt