Volvo Cars kalldusch: Förlust på 10 miljarder kronor på 91 dagar. Resultatet det sämsta i Volvos historia efter smäll på nya elbilar. Men Volvo tjänar fortfarande pengar på tillverkningen av äldre bilmodeller.
Volvo Cars kom med sin kvartalsrapport på torsdagsmorgonen. Förlusten blev den största på ett kvartal i Volvos historia. Nedskrivningar av nya elbilarna EX90 och ES90 kostade 11,4 miljarder. Dessutom åker Volvo på en smäll på 1,4 miljarder på grund av sparpaketen. Volvo tjänar dock pengar fortfarande på bilarna, så den totala förlusten landade på 10 miljarder.
– Som kommunicerades i början av veckan har resultatet för andra kvartalet påverkats av en icke kassaflödespåverkande engångsnedskrivning på 11,4 miljarder kronor då Volvo Cars justerat det redovisade värdet avseende plattformen för EX90- och ES90-bilarna. Detta är en konsekvens av rådande marknadsförhållanden, påverkan från importtullar som slår på lönsamheten för ES90 och EX90 samt tidigare förseningar i lanseringen av EX90. Vidare har resultatet även påverkats av en omstruktureringskostnad av engångskaraktär på 1,4 miljarder SEK hänförlig till den tidigare aviserade minskningen av 3 000 positioner, uppger Volvo Cars.

Rörelsereresultsatet på biltillverkningen för de äldre modellerna landade på 2,9 miljarder kronor. Volvo hoppas nu på att sparpaketet på 18 miljarder ska förbättra lönsamheten.
– Marknaden fortsatte att vara utmanande även i Q2″, säger Håkan Samuelsson, koncernchef och VD på Volvo Cars.
– Efterfrågan är fortsatt pressad av rådande makroekonomiska förhållanden, tullrelaterad osäkerhet och hårdare konkurrens, men våra åtgärder för att vända detta börjar ge resultat. Trots utmanande marknadsförhållanden under det andra kvartalet redovisade vi ett klart förbättrat fritt kassaflöde jämfört med Q1 och vår EBIT-marginal exklusive jämförelsestörande poster var något högre.
Enligt Volvo går arbetet med sparpaketet enligt plan. Över 2000 anställda och konsulter kommer att få sluta i Sverige Redan nu har 1100 personer lämnat Volvo.
– När det gäller direkta kostnadsminskningar har Volvo Cars börjat genomföra flera åtgärder för att sänka materialkostnaderna. En del av detta är att utnyttja fler synergier inom Geely-koncernen genom att samarbeta kring inköp. Ett annat synergiområde är att tillsammans utveckla nya bilmodeller i synnerhet för den kinesiska marknaden, uppger bolaget.

Nu står en stor del av Volvos hopp till nya elbilen EX60 som ska visas i januari 2026. Den ska vara billigare att tillverka genom megacasting, cell-to body-batteriteknik och effektivare egenutvecklade elmotorer. Volvo uppger att utvecklingen går enligt plan.
– Den första bilen med denna nya arkitektur är den helt nya, helt eldrivna Volvo EX60, en bil för Volvo Cars viktiga bästsäljande segment. Bilen kommer att ha förbättrad prestanda och lägre produktkostnader som är nödvändiga för bolagets fortsatta omvandling mot full elektrifiering.
Men hittills har inte Volvos övergång till elbilar varit någon succé. Försäljningen minskar, och bara 23 procent av köparna väljer Volvos elbilar.
– De flesta analytiker förväntar sig att efterfrågan på helt elektriska bilar kommer att fortsätta växa, och växa snabbare än traditionella bilar med förbränningsmotor till 2030, och följaktligen är den största delen av Volvo Cars utveckling fortsatt starkt fokuserad på elektrifiering, uppger Volvo.
Volvo ser dock ut att säga och införa ytterligare uppdateringar av sina gamla laddhybridmodeller.
– Samtidigt kommer bolaget också att uppdatera sina laddhybrider (PHEV) för att erbjuda en attraktiv brygga för kunder och områden där laddinfrastrukturen fortfarande är svag. Volvo Cars kommer snart att lansera sin första PHEV med utökad räckvidd, den helt nya XC70 och även starta produktionen av den under det tredje kvartalet. Det är ett svar på en växande efterfrågan på sådana drivlinor och den kommer först att erbjudas i Kina där Volvo Cars ser stora möjligheter för denna bil, skriver Volvo.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter