Bara veckor kvar till en av svensk industris största ödesdagar någonsin. Volvo Cars har investerat över 20 miljarder kronor i den första svensktillverkade elbilen någonsin. Går det snett kan 10 000-tals jobb hotas.
– Livet är lite mer komplicerat än att ett företag är en ödesdag för vårt land, säger Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv, till SVT.
För första gången någonsin ska en elbil tillverkas i Sverige. Nu är det bara veckor kvar till Volvos ödeslansering av nya elbilen EX60. Om bilen blir ett fiasko står framtiden för 10 000-tals svenska jobb på spel. Volvo Cars har investerat mer pengar än någonsin i elbilen som är avgörande för deras framtid.
Volvos bilfabriker i Torslanda har byggts om för 10 miljarder kronor för att kunna ställas om till tillverkning av moderna elbilar. De har köpt in gigantiska pressar som gjuter hela stycken till chassit i aluminium. En helt ny monteringsfabrik för att sätta ihop battericeller till färdiga batteripaket har byggts. Just nu rekryterar Volvo personal dit. Dessutom har lackeringsverkstäder och monteringslinor moderniserats kraftigt. Under första halvåret 2026 ska tillverkningen av nya elbilen EX60 vara igång har Volvo lovat.

Ovanpå det har uppskattningsvis långt över 10 miljarder kronor investerats i tekniken i SPA3-plattformen nya elbilen EX60. Volvo anger inte någon exakt siffra, men de har lånat 10 miljarder kronor av Europeiska investeringsbanken och ytterligare 1,6 miljarder kronor av Nordiska investeringsbanken. Ovanpå det investerar de egna pengar i ny teknik.
Senaste lanseringen av en elbil blev ett stort misslyckande för Volvo. Elbilen EX90 har kantats av problem. Först blev den två år försenad. När köparna väl fick bilen var den inte färdig, utan full av fel och buggar. Dessutom var många funktioner i bilen avstängda. Köpare har till och med fått häva köpen av sina Volvo EX90 efter att de gått sönder om och om igen och stått veckor på verkstäder. Bland annat har Volvo haft enorma problem med laddarna i bilen som går sönder flera gånger. Mjukvaran har haft enorma problem med buggar. Den här gången har de inte råd att misslyckas.

Nu kommenterar Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv, för första gången Volvo Cars ödeslansering.
– Vare sig det är små eller stora företag är det viktigt att det går bra. Om nu Volvo Cars satsar på forskning och utveckling, tar till sig de senaste teknologierna och levererar en efterfrågad produkt. Jag tror att det är de de har gjort. Att de verkligen hittat något som har goda förutsättningar. Sedan får vi se vad vi konsumenter gör, säger Wallenberg till SVT.
Den 21 januari är det upp till bevis. Då visas Volvo EX60 för världen. Sedan ska Volvo få igång produktionen under första halvåret nästa år. Och få ut elbilar som fungerar felfritt. Om de misslyckas igen kan Volvo Cars framtid stå på spel – och 10 000-tals svenska jobb. Men Sverige står inte och faller med elbilen, enligt ordföranden för Svenskt Näringsliv.
– Livet är lite mer komplicerat än att ett företag är en ödesdag för vårt land. Men det är naturligtvis viktigt för Volvo Cars att den här produkten kommer landa väl, säger Jacob Wallenberg.
Enligt Wallenberg är det viktigaste hur elbilen tas emot utanför Sverige.
– Den stora utmaningen är att vi har en tendens att bara titta på vårt eget land. Men vi är en del av en mycket större värld. Det är faktiskt där ute som Volvo Cars och många andra svenska företag måste vara konkurrenskraftiga.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















