Volvos motortillverkare: ”Förbränningsmotorer mot ljusare framtid”

Förbränningsmotorer går mot en ny vår. Det tror vd:n för Geelys motorbolag Aurobay som tillverkar motorer åt Volvo Cars. 
– Öppningen för e-bränslen är positiv för världen och klimatet eftersom det kommer att leda till minskade utsläpp och det ger oss en ljusare framtid, säger Michael Fleiss till Dagens Industri. 

Volvo Cars har lovat att varannan ny bil från 2025 ska vara helt elektrisk och från 2030 ska företaget helt sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer. Nu tror Michael Fleiss, vd för Volvo Cars tidigare motorbolag Aurobaay, att förbränningsmotorer ändå kan gå mot en ny vår. Orsaken är EU:s nya undantag för att tillåta förbränningsmotorer som går på e-bränsle från 2035. 

– Jag är själv tysk och diskussionen om e-bränslen har funnits länge. Sedan har Tysklands agerande i lagprocessen minskat deras förtroende som en partner att lita på, men öppningen för e-bränslen är positiv för världen och klimatet eftersom det kommer att leda till minskade utsläpp och det ger oss en ljusare framtid, säger Michael Fleiss till Dagens Industri. 

Volvo har tillverkat motorer i Skövde sedan 1927 och köpte fabriken 1935. Numera ägs den av Geely och Renault. Bild. Volvo Cars

Volvo Cars tillverkning av förbränningsmotorer i Skövde och Kina har numera lagts i ett eget bolag som heter Aurobay och som Volvo sålt till Geely och numera delägs även av Renault. Volvo köper fortfarande alla sina förbränningsmotorer från bolaget.  Volvo Cars förespråkar ett totaltförbud mot förbränningsmotorer från 2035 och har protesterar mot EU:s och Tysklands undantag för e-bränslen. Aurobay har en diametral uppfattning jämfört med Volvo Cars. 
LÄS MER: Elbilen säljs i Sverige – nu inleder tillverkaren samarbete med Ryssland

– EU:s öppning mot e-bränslen är viktig för att fler ska investera. Jag tror att vi för att rädda klimat och miljö måste samarbeta med oljebolagen. De är så stora och mäktiga och de kommer att fortsätta producera, men vi kan få dem bort från oljan och mot andra lösningar, säger Michael Fleiss.