Volvos bortglömda laddhybrid – var långt före sin tid 1992

Här är Volvos bortglömda konceptbil som firar 30-årsjubileum i år. Volvo ECC var en laddhybrid med en dieseldriven gasturbin som laddade batterierna. Bilen var långt före sin tid och hade en räckvidd på enbart el på 13 mil och med gasturbinen 70 mil. 

Många har säkert glömt bort Volvos konceptbil ECC som premiärvisades 1992. Linjerna påminner om Volvo S80, vilket inte var en slump, då Volvo ville testa den djärva designen. Volvo använde lätta material som gick att återvinna i hög grad. ECC (Environmental Concept Car) var en studie över hur en miljövänlig familjebil kunde se ut år 2000.  

Bilen fick mycket stor uppmärksamhet och tekniken får sägas vara långt före sin tid. Volvo ECC var en laddhybrid som hade batterier, elmotor och en dieseldriven gasturbin som laddade batteriet. Bilen kunde även laddas via ett vanligt eluttag. Trots ett stort batteri som gav en räckvidd på 13 mil på enbart el vägde bilen bara 1580 kg. 

Bilen hade en ergonomisk interiör och mycket goda inneutrymmen för fyra vuxna i kombination med hög krocksäkerhet. Dessutom fanns en föregångare till dagens stora skärmar, Dynaguide var ett system som gav föraren aktuell trafikinformation på en display på instrumentbrädan.

Designen kom sedan att i stora drag gå i produktion via den kommande Volvo S80 några år senare. Mycket av designelementen lever kvar i Volvos bilar än idag, breda skuldror och den V-formade huven. Volvo ECC hade också en extremt god aerodynamisk form med ett CD-värde så lågt som 0,23.

Något prestandabil var det ändå inte. Volvo ECC hade 96 hästkrafter och gjorde 0-100 km/h på 23 sekunder i helt elektriskt läge. När gasturbinen gav extra kraft klarades sprinten av på 12,5 sekunder. Idag finns bilen på Volvo Museum i Göteborg.