Volvos storägare Li Shufu satsar på att metanolbilar som körs på förnybart bränsle. Motorerna får högre verkningsgrad än bensinbilar. Geely ska släppa en metanoldriven rallybil som Li Shufu själv testat på isen.
Geely satsar stort på metanol i Kina sedan huvudägaren Li Shufu uttalat att metanol är ett förnybart bränsle och att etanolbilar räknas som miljövänliga New Energy-fordon. Nu visar Volvos systermärke Geely Auto upp en ny etanoldriven rallybil som cheferna testat på isen på Songhuafloden i Harbin i Kina.
Bilkungen Li Shufu deltog själv i testerna på isen av en rallybil som har Aurobays egenutvecklade DHE20TDM metanolmotor. Bilen kan köras på 100 procent ren metanol. Den får en bättre verkningsgrad än en vanlig bensinmotor, över 46 procent. Kompressionen i motorn är 15:1 och den uppges vara mer kraftfull än en bensinmotor. Den ska även fungera utmärkt i sträng kyla, vilket bevisas av istesterna.
Nu ska Geely starta en tävllingsserie för etanolbilar kallad “Geely Super Cup PRO”-serien. De satsar även på att bygga en stor produktionsanläggning i Mongoliet som ska tillverka 50 000 ton metanol per år. Geely forskar även på tunga fordon med metanol för att kunna ersätta diesel för lastbilar och bussar, uppger kinesiska medier.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter