Volvo visar upp mytomspunna racingbilar i sommar

Besökarna på World of Volvo kan njuta av Flygande Tegelstenen och Rickard Rydells otroliga Volvo 850. Volvo visar upp mytomspunna racingbilar från en stolt tid.
– Det är inte många som känner till att motorsporten har spelat en viktig roll i Volvos historia, säger Viktoria Wallner, Chief Experience Officer på World of Volvo.

World of Volvo har på kort tid blivit ett av Göteborgs mest populära besöksmål. Lagom till semestern öppnar museet upp en riktig godbit från Volvos förflutna. Nu visas några av de mest berömda tävlingsbilarna från Volvos historia upp. Idag är Volvo så långt från racing man kan komma – annat var det förr. 

För att vi inte ska glömma visas nu ”Volvo in Motorsport”  som är en specialutställning med tre dynamiska berättelseområden – rally, bilracing och lastbilsracing. Volvos motorsportresa började redan  i slutet av 1920-talet, när den första Volvo ÖV4 tävlade under Royal Automobile Club. 

En av de mest berömda bilarna som visas upp är ”Den flygande tegelstenen”. En Volvo 240 som till mångas förvåning åt BMW-bilar till frukost på banorna på 1980-talet. Bilen var en riktig bomb med 330 hk och vann till mångas förvåning öppningsloppet för DTM 1984. 

Till en början hade konkurrenter och publiken svårt att ta de kantiga Volvobilarna på allvar. Men ”de flygande tegelstenarna” skulle snart bevisa att de var konkurrenskraftiga – trots att man tävlade mot bilar med betydligt större motorer som BMW 635 och Rover 3500 V8. Under ett magiskt år vann Volvo 240 Turbo både DTM- och ETC-mästerskapen.

Volvo 240 Turbo i tävlingsutförande hade racingpreparerade aluminiumtopplock samt smidda kolvar, vevstakar och vevaxel. Insprutningen var ett specialbyggt Bosch K-jetronic system och Garrett-turbon laddade upp mot 1,5 bar. 2.1-litersmotorn utvecklade 330 hk och gav bilen en toppfart på 260 km/h.

En annan legendarisk bil är racerversionen av Volvo 850. För drygt 30 år sedan gjorde Volvo en bejublad comeback till racing – med en kombi. Satsningen skulle leda till många framgångsrika år i BTCC – inklusive en totalseger 1998.
–När jag skrev på för Volvo och TWR runt julen 1993 visste jag inte om kombiplanerna. Om jag hade vetat hade jag förmodligen tvekat. Det var tur att jag inte visste!, berättade Rickard Rydell.

Bilarna gjorde debut i april 1994, när två Volvo 850 herrgårdsvagnar i färgklädnad rullade fram till startlinjen på Thruxton-banan i södra England. Bakom ratten i en av bilarna satt 26-årige Rickard Rydell som, trots sin unga ålder, hade stor erfarenhet av karting, Formel 3000 och Formel 3. I den andra bilen satt hans teamkamrat Jan Lammers, en 37-årig holländare som hade tävlat i olika klasser, inklusive Formel 1.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt