Volvo slaktar batterifabrik – hälften tvingas sluta

Volvo Cars slaktar personalstyrkan i sitt batteribolag Novo Energy. Hälften av de anställda tvingas gå. 
– Detta var ett otroligt svårt beslut att fatta, och det fattades inte lättvindigt, säger Adrian Clarke, vd för Novo Energy. 

Trots att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sagt att det är viktigt att Volvo tillverkar egna batterier tvingas nu 150 anställda sluta på Volvos batteribolag Novo Energy i Göteborg. 
– För ett elbilsföretag tror jag att det är en enorm strategisk fördel att “ha kunskap och kärnkompetens inom batteriproduktion”. Och jag menar, jag jämför det ofta med… I den gamla världen behövde man ha kompetens inom “förbränningsmotorer”. Jag tror att i den nya världen måste man vara inom kunskapsområdet batterier, sade Håkan Samuelsson vid analytikermötet förra veckan. 

Tillsammans med Northvolt började Volvo Cars att bygga en jättelik batterifabrik på Torslanda i Göteborg i det gemensamma bolaget Novo Energy. Men när Northvolt gick i konkurs stod Volvo utan finansiär och samarbetspartner och fick ta över hela bolaget. In i det längsta har de försökt hitta en partner för att kunna bygga klart en fungerande batterifabrik.
– Om vi kan hitta en lösning som ger oss högre volym, säkrare teknik, tror jag att det absolut är vår ambition att fortsätta med det, men det är något som är för tidigt att säga att det kommer att hända med för många osäkra variabler, sade Håkan Samuelsson.

Volvo Cars bygger en över 500 meter lång batterifabrik på Hisingen i Göteborg. Men nu tvingas 150 anställda lämna satsningen. Foto: Volvo Cars

Nu kommer beskedet att Volvos batteribolag Novo Energy säger upp hälften av alla anställda. 150 personer tvingas sluta på batteribolaget. Ansträngningarna för att hitta en ny partner har hittills inte lyckats. 
– Trots våra bästa ansträngningar för att säkra vår verksamhet och ett omfattande pågående sökande efter en lämplig ny teknikpartner, har de nuvarande ekonomiska utmaningarna och marknadsförhållandena gjort det omöjligt att upprätthålla vår verksamhet i nuvarande skala, säger Novo Energys VD Adrian Clarke i ett uttalande.

Vad som nu ska hända med den stora batterifabriken står skrivet i stjärnorna. Den över 500 meter långa fabriksbyggnaden håller på att byggas klart. Men vad Volvo ska använda den till är osäkert. Novo Energy kommer att fortsätta med begränsad verksamhet medan den första byggfasen slutförs.  
– Vi fortsätter att utforska potentiella framtida scenarier som skulle kunna möjliggöra en återupptagning av verksamheten i stor skala. Att producera batterier, med en ny teknikpartner, i Göteborgsområdet är fortfarande det primära långsiktiga målet för Novo Energy, uppger batterbolaget. 

Enligt fackförbundet Sveriges Ingenjörer har Novo Energy rekryterat ingenjörer med spetskompetens från hela världen för att utveckla batterier till Volvo Cars framtida bilmodeller. Många är ledsna över beskedet, nu väntar förhandlingar.
– Vi har tagit emot informationen om Novo Energys planer i Göteborg och inleder förhandlingar med arbetsgivaren under veckan. Vi är i ett tidigt skede och kan ännu inte säga exakt vilken påverkan som varslet kommer att få för våra medlemmar, säger Christoffer Widell, ombudsman i Göteborg på fackförbundet Sveriges Ingenjörer.

– Ett besked om varsel är alltid tråkigt och skapar givetvis oro bland de anställda. Vi kommer under veckan tillsammans med övriga berörda fackförbund att gå igenom konsekvenserna av det förslag som bolaget lägger fram. Vårt fokus är att stötta våra medlemmar och förtroendevalda på bästa sätt i den kommande processen, säger Christoffer Widell.
LÄS MER: