Volvo Cars ger upp försöket att endast sälja sina bilar på nätet. Nu försöker bilmärket istället sälja ut sin populära prenumerationstjänst Care by Volvo. Förarnas bilar kan övertas av andra finansbolag och återförsäljarna får fortsätta sälja bilar på det gamla sättet.
I förra veckan gav Volvo upp sitt löfte om att bara sälja elbilar från 2030. Nu skrotar Volvo en av sina andra käpphästar. Volvo hade som uttalat mål att enbart sälja bilarna via nätet och satsade stort på prenumerationstjänsten Care by Volvo.
– För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online, sade dåvarande vd:n Håkan Samuelsson i mars 2021.
Nu rivs även detta beslut upp, uppger Autonews. Volvo siktar inte längre på att sälja hälften av alla bilar globalt via onlinekanaler, uppger Autonews. Istället ska prenumerationstjänsten Care by Volvo läggas ner i Storbritannien, medan ny ägare får ta över i Tyskland, Nederländerna, Sverige och Norge. Även bilar som redan leasas kan säljas ut av Volvo. På nätet i Sverige verkar det inte längre gå att beställa bilarna med leasinghyra.
– Volvo Cars har påbörjat processen att se över lokala marknadslösningar för att överföra aktiva kontrakt till nya partners i syfte att säkerställa en sömlös byte av finansleverantörer, uppger företaget till Autonews.
I Sverige har försöket med att sälja bilarna enbart på nätet bland annat inneburit att Volvo köpt upp flera bilhandlare, BraBil och Upplands Motor, och lagt dem i egna bolaget Volvo Car Retail. Några planer på att sälja ut det finns i dagsläget inte. Planen var också att övriga Volvohandlare skulle gå över till en så kallad agentmodell, något Volvo skrotade i år.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter