De första Volvo EX90, Polestar 3 och 4 kommer med 400-voltsteknik. Men de nya modellerna kommer snart att förändras och få 800-voltsteknik, avslöjar Auto, Motor & Sport.
Under förra veckan bjöds pressen in för att testköra nya lyx-SUV:en Polestar 3 i Spanien och Volvo Cars har låtit pressen provåka nya Volvo EX90. De två lyxmodellerna bygger på Volvos SPA2-plattform och har blivit över ett år försenade på grund av mjukvarustrul.
De första bilarna som levereras i höst kommer att ha 400-voltsteknik som gör att snabbladdning av det stora 111 kWh-batteriet tar 30 minuter. Men nu avslöjar Auto, Motor & Sport att bilarna snart kommer att uppgraderas med 800-voltsteknik som laddar snabbare.


Redan nu har flera konkurrenter som Porsche Macan och Audi Q6 e-tron 800-voltstenik som gör att de kan ladda på 21 minuter. För att inte bli frånsprungna i teknikracet kommer Volvo och Polestar att ge sina bilar samma teknik, enligt AMS.
Även Polestar 4 kan snart bli uppgraderad till 800 volt då den delar teknik med Zeekr 001 som är på väg att få 800-voltsteknik i samband med en facelift som visats upp. Redan nu levereras Zeekr 001 med 800 volt i Kina.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter