Volvo Cars lovade att öppet redovisa var metaller i elbilsbatterierna kommer ifrån. Men efter en uppmärksammad granskning i DN av indonesiska nickelgruvor vill inte Volvo uppge varifrån de köper sin nickel.
– Vi har i dagsläget inte kommit överens med gruvan och underleverantören att externt kommunicera vårt samarbete, skriver Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester till DN.
Volvo Cars gick tidigare ut och lovade högtidligt att deras batterier skulle vara tillverkade på ett hållbart sätt och att metaller skulle vara sårbara med blockchain-teknik. De har till och med köpt in sig i ett företag som spårar metaller i elbilar.
– Spårbarheten för råvarorna som används vid tillverkningen av litiumjonbatterier, såsom kobolt, är en av de största hållbarhetsutmaningarna som biltillverkarna står inför. Volvo Cars har åtagit sig att införa fullständig spårbarhet, vilket säkerställer att kunder som kör elektrifierade Volvobilar gör det med vetskapen att materialet i batterierna har anskaffats på ett ansvarsfullt sätt, skrev Volvo i ett pressmeddelande.

Men efter att tidningen Dagens Nyheter gjort en uppmärksammad granskning av nickelgruvorna i Indonesien tillämpar de inte sitt löfte. På ön Halmahera finns en av världens största nickelgruvor. DN har visat hur regnskog skövlas och hur det isolerade urfolket hongana manyawa enligt människorättsaktivister riskerar att utplånas.
När Dagens Nyheter vill veta varifrån Volvo Cars leverantörer köper nickel får de inget klart svar.
– Vi har i dagsläget inte kommit överens med gruvan och underleverantören att externt kommunicera vårt samarbete, skriver Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester till Dagens Nyheter.
CATL levererar batterier till många av Volvos elbilar köper nickel från Indonesien. Men Volvo uppger att indonesiskt nickel inte används i just deras batterier.
– CATL levererar i dagsläget inte några batterier till oss med nickel ifrån Indonesien, men är en viktig batterileverantör till oss och som sådan har vi en löpande dialog med dem om vår affärsrelation utifrån många aspekter, skriver Kristin Boldemann Wester till DN.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter