Volvo-klippet som blir en dyrgrip – ny bok

Sista riktigt roliga Volvon. Klippchans för smarta Volvo-älskare. Nu hyllas Volvo C70 med en ny bok.
– Men ändå har inte minst Volvo C70 coupé varit undervärderad och sålts till fyndpris i många år, säger författaren Fredrik Nyblad. 

I dag är Volvo nästan bara SUV:ar. Men det fanns en tid när de gjorde bilar även för bilentusiaster. Kanske var Volvo C70 den allra sista riktigt roliga Volvon. Nästa år fyller den veteranbil. 
– We threw away the box but kept the toy inside, sa designchefen Peter Horbury när bilen premiärvisades på bilsalongen i Paris hösten 1996. 

Volvo C70 bröt mot märkets förnuftiga image när den kom för snart 30 år sedan. Ett år senare visades cabben, som var Volvos första cabriolet sedan spektaklet med Volvo P1900 Sport på 1950-talet. Nu har Fredrik Nyblad, Björn Fredholm och Bo Algers gått på djupet med Volvo C70 i nya boken ”Volvo C70 Generation I – från idé till succé”. Björn Fredholm var chef för kvalitet och miljö på fabriken i Uddevalla där C70 tillverkades och Jan-Aage Haaland var C70-klubbens vice ordförande i tio år och startade C70 Magazinet år 2017. Fredrik Nyblad är motorjournalisten som skrivit flera uppmärksammade Volvo-böcker.

Volvo C70 fyller veteranbil nästa år.
En ny bok berättar hela historien om Volvo C70 som fanns både som coupé och cabriolet.

– Det har varit väldigt roligt för oss att prata med de här människorna och det här intervjuerna är något som vi hållit på med under många väldigt många år. Så det är under åtta år som det här materialet är framtaget, säger Björn Fredholm.

Författarna har genomfört en rad djuplodande intervjuer med nyckelpersoner som hade ledande positioner i utvecklingsarbetet, men också med de som arbetade med att bygga bilen. Det var inte bara Volvo C70 i sig som var annorlunda, även sättet att tillverka den skiljde ut den. Istället för löpandebandprincipen hade man arbetsteam som följde varje bil i flera produktionssteg innan nästa team tog över. 

Volvo C70 var Volvos första cabriolet sedan Volvo P1900 på 1950-talet: Foto: Volvo Cars
Författarna har jobbat i åtta år med boken.

–  Jag var ju med från 1995 tills vi lade ner fabriken 2013. Det här var ju första gången Volvo hade ett samarbetsprojekt på riktigt med ett externt företag. Volvo köpte utvecklingsarbetet av TWR i England. Nu var det ju som så om man ska vara ärlig att det gick ju inte utan problem att samarbeta med TWR, säger Björn Fredholm. 

Volvo C70 coupé tillverkades i 27 014 exemplar fram till 2002 och cabrioletmodellen i ytterligare tre år i totalt 76 089 exemplar. Fortfarande kan du fynda en Volvo C70 för så lite som 30 000-40000 kronor. Cabben går att hitta för runt 50 000 kronor. Men de tiderna lär snart vara förbi, spår författarna.
– Den första generationen Volvo C70 är uppenbart en kommande klassiker och därför ligger det helt rätt i tiden att historien om modellen nu berättas i bokform. 

Cabriolet eller coupé, den som ska köpa en Volvo C70 har angenäma valmöjligheter.

– Det här var världens första bil med Dolby Surround Stereo, en musikanläggning man inte hade skådat tidigare. Dessutom en anläggning som kände av om suffletten var uppe eller nere och justerade sig efter det. Så det finns en rad detaljer kring den här bilen som är kul och rätt så spännande att läsa om, säger Bo Algers.       

”Volvo C70 Generation I – från idé till succé” är på 152 sidor. Boken finns bland annat att köpa på World of Volvo i Göteborg och i förlagets egen webshop www.raketbild.nu
– Många av dem som köpte en Volvo C70 som ny såg den nog som en entusiastbil redan från dag ett. Men ändå har inte minst Volvo C70 coupé varit undervärderad och sålts till fyndpris i många år. Nu har både C70 coupé och cabriolet av första generationen blivit samlarobjekt och värdet på dem går upp. Det är helt rimligt för de är otroligt snygga och tillhör idag biltyper som inte riktigt längre finns, säger Fredrik Nyblad.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt