Volvo passerar en historisk milstolpe med XC90. Nu har Volvo tillverkat den miljonte XC90:n på SPA-plattform sedan 2014.
– En av världens säkraste bilar och en nyckel till vår framgång det senaste decenniet, skriver Volvo Torslanda.
Andra generationen av Volvo XC90 är en enorm succé. Den förvandlade Volvo till lyxbilstillverkare när den visades 2014. Det blev de första modellen på Volvos egenutvecklade skalbara plattform SPA, och kom att förändra företaget helt. Än idag, 11 år efter premiären, är XC90 en storsäljare och en extremt viktig kassako för Volvo. I hård konkurrens med XC60 är det företagets viktigaste modell som drar in miljarder.
Nu meddelar Volvo Torslanda att de tillverkat en miljon exemplar av Volvo XC90:n på SPA-plattformen sedan 2014. Den historiska miljonte bilen blev en XC90 med senaste ansiktslyftet i den laxskimrande silverfärgen ”Bright Dusk”. XC90 som tillverkas i Göteborg är en av Sveriges största exportframgångar någonsin.
– XC90 blev starten på en ny era för Volvo – med nya bilar och ett nytt formspråk, uppger Volvo Torslanda.


Att en bilmodell lever i 11 år och dessutom fortsätter att sälja bra är närmast unikt. Ett bevis för framsynt och hållbar svensk ingenjörskonst som låg i framkant. Med endast små förändringar ökar försäljningen av XC90 11 år efter premiären, en räddning för Volvo i en tuff tid. Hittills i år har 35 000 bilar sålts av Volvos dyraste modell. Modellen och dess utformning var uppenbarligen långt före sin tid när bilen kom för 11 år sedan. Den nya elektriska motsvarigheten EX90 är än så länge långt ifrån en lika stor succé, den har i år sålt i drygt 4000 exemplar till och med april månad. Samtidigt som XC90 passerade en miljon tvingades Volvo stoppa EX90-fabriken i USA på grund av komponentbrist.
Trotjänaren Volvo XC90 har fått flera förändringar under sitt 11 år långa liv, men grundbilen är sig lik sedan debuten 2014. Nyligen förändrades grillen och lyktorna i fronten samt instrumentbrädan. Tidigare har bland annat laddhybridversionen av XC90 fått ett större batteri. I Sverige börjar priset på en Volvo XC90 idag från 994 000 kronor.


Några nya bilar på den 11 år gamla SPA-plattformen blir det däremot inte. Kommande Volvomodeller ska byggas på en helt elektrisk plattform som heter SPA3. Sedan har vd Håkan Samuelsson sagt att Volvo ska dela mer system med kinesiska Geely för att spara pengar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter