Kunder som köper Volvo EX30 på nätet kan missa 60 000 kronor i rabatt. Men Volvo ser inget konstigt i att nätkunder som köper direkt av Volvo Cars går miste om stora handlarrabatter.
– Handlarna är enskilda näringsidkare som är i sin fulla rätt att justera sina marginaler och därigenom priset mot kund, uppger Volvo Cars.
Förra veckan berättade Carup att köpare som beställer Volvo EX30 på nätet riskerar att bli blåsta på upp till 60 000 kronor i rabatter på den nya elbilen. Volvo Cars har helt fasta priser på nätet och informerar inte sina nätköpare om att handlarna ger rabatter.
Offerter som laddats upp i nätforum visar att köpare hos handlare fått 5 till 10 procent i rabatt, det kan handla om över 60 000 kronor. Trots att Volvo Cars vid lanseringen lovade att online- och offlineköp skulle vara samma sömnlösa och ”samma unika och meningsfulla upplevelse” ser de ingen anledning att ändra sin affärsmodell.
– Volvo Cars nätverk av återförsäljare i Sverige är en av våra största tillgångar – historiskt, nu och i framtiden. Det består till största delen av enskilda näringsidkare, som är i sin fulla rätt att justera sina marginaler och därigenom priset mot kund. Det gör att priset kan variera beroende på var en kund väljer att köpa sin bil. Det finns dock ingen garanti att en kund får ett rabatterat pris bara för att man köper sin Volvo från en återförsäljare. En kund som väljer att beställa en bil online direkt från Volvo Cars får omedelbart ett fast pris oavsett om det gäller köp eller prenumeration. Detta snabbt, transparent och smidigt – och utan skillnad beroende på var i landet man befinner sig, uppger Magnus Holst, ansvarig för PR & Kommunikation hos Volvo Cars Sverige i en skriftlig kommentar till Carup.
Om Volvos kommande övergång till en så kallad agentmodell där återförsäljarna inte äger bilarna kommer att innebära samma priser återstår nu att se.
– Processen att förändra affärsmodellen helt till direktförsäljning fortgår enligt plan, i nära samarbete med vårt starka handlarnätverk. Detaljer kring utformning och tidplan får vi återkomma till, uppger Volvo Cars.
LÄS MER: Lumpet av Volvo ta mer betalt av bästa kunderna
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter