Volvo Cars är Sveriges största arbetsgivare och ett väldigt viktigt företag att bevaka – både för bilköparna och för Sveriges bästa. Men Volvo Cars särbehandlar journalister och svarar inte längre på frågor från mig.
Jag kan bara dra slutsatsen att Volvo Cars försöker tysta mig som varit en kritisk och obekväm röst och gynnar de som skriver positivt.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Onsdagen den 7 juni hade nya Volvo EX30 världspremiär i Milano. Även om den tillverkas i Kina måste bilmodellen sägas vara en av de viktigaste nyheterna i den svenska bilbranschen under 2023. Men Volvo valde att bara släppa in ett fåtal utvalda journalister på premiären i Milano. De svenska journalisterna fick betald resa och betalda rum på lyxhotell i den italienska modemetropolen.
Så går det alltid till när en bilmodell har premiär i ett annat land, eller när en ny bilmodell ska provköras i ett annat land. Här är Volvo Cars i gott sällskap med andra biltillverkare. Tesla är ett undantag, en kopp kaffe på en parkering är allt. Nästan ingen svensk tidning eller journalist har råd att själva betala resor och hotellrum för att åka på en bilpremiär, provkörningsresa eller bilmässa i Kina. Biltillverkare betalar då hela kalaset för journalister.
Ett moment 22 som gör att oberoendet blir lidande, ingen resa ingen bevakning. Svenska medier kan knappast ändra spelreglerna som gäller i hela världen. Men det är svårt att skriva helt opartiskt och kritiskt om någon som generöst bjuder på resa, drinkar, vin, fin middag och lyxigt hotell. Om bjudresor ska förekomma ska det redovisas öppet för er läsare anser jag. Jodå, jag har själv åkt på många bjudresor utomlands. Men det börjar alltmer kännas som ett problem för integriteten.
Jag har sedan i våras i de fall jag tackat ja till bjudresor valt att öppet redovisa i artiklarna ifall biltillverkerare betalat resor och uppehälle åt mig. Senaste tiden har jag bland annat tackat nej till bjudresor till Lanzarote, Portugal, Frankrike, Tyskland och Spanien men tackat ja till Göteborg och Åre.
Skillnaden mellan Volvo Cars och andra biltillverkare är att andra företag tillämpar en betydligt större öppenhet och bjuder in betydligt fler medier att delta på olika event som bilpremiärer. Flera stora svenska bilmedier bjöds inte in till Volvos bilpremiär i Milano. Med tanke på att Volvo Cars har över 20 000 anställda i Sverige och är ett av vårt lands absolut viktigaste företag och påverkar svensk ekonomi borde det nog vara tvärtom. De flesta tidningar som bjöds in lade dessutom sina artiklar bakom betalvägg.
Det står naturligtvis Volvo fritt vilka de vill bjuda på bilpremiärer. Men för Carups läsare, som blivit ganska många, hade premiären ett stort allmänintresse, och visst känns det lite surt att inte kunna bevaka en stor nyhet på plats i detta fall. Volvo EX30 är väldigt intressant för såväl svenska bilköpare, aktieägare som svenskar i allmänhet.
Särskilt som bevakningen från hemmaplan blev svår, och jag vill be er läsare om ursäkt för en haltande bevakning. För att kunna bevaka den hemifrån på bästa sätt bad jag flera gånger Volvo Cars om hjälp via mejl, men hjälpen uteblev helt, jag har fortfarande inte ens fått svar på mina frågor eller begäran om hjälp. Än mindre någon möjlighet att ställa frågor till nyckelpersoner i projektet. Jag tycker det är märkligt att ett så stort företag som Volvo inte vill hjälpa till för att journalister ska kunna göra en bra bevakning på hemmaplan, och själva väljer ut vilka som ska få ta del av all information.
De pressmeddelanden som Volvo skickade ut innehöll väldigt få fakta om bilen, utan var i första hand skrivna som reklamtexter riktade till bilköpare. Det var stor skillnad jämfört med hur andra bilmärken jobbar med information i samband med modellpremiärer. Till slut fick jag fram faktauppgifterna ändå från annat håll, men vissa saker blev först fel.
Jag måste säga att jag är väldigt förvånad över att Volvo inte ens svarar på frågor när jag som journalist ber om hjälp. Och det är långt ifrån första gången. Alla andra bilmärken är väldigt snabba med att svara mig och ge mig hjälp med mer information och material. Jag har också bett att få svar om hur mycket svenska delar det finns i nya Volvo EX30. Tystnaden är alltjämt kompakt från Volvo Cars, och jag har fått samla in uppgifter från annat håll.
Jag kan bara spekulera i orsaken, men jag kan inte hitta någon annan förklaring än att Volvo Cars försöker tysta mig som varit en kritisk röst. I vintras skrev jag flera artiklar och medverkade i TV4 och kallade Volvos åretruntdäck Recharge livsfarliga. Informationsavdelningen påstod då att artiklarna ”var osakliga och spekulativa” när sanningen var att Volvo själva ändrat sina skriftliga rekommendationer om däcken.
Två och en halv månad senare gjorde Volvo helt om och tog bort de kritiserade och farliga däcken helt från bilarna och nu är det vanliga sommardäck och gamla hederliga säkra vinterdäck som gäller på Volvos bilar igen. Så den kritiska bevakningen kan faktiskt rädda liv. Du vill inte panikbromsa med åretruntdäcken i blixthalka, jag lovar. Bilbranschen skulle må bra av mer kritisk granskning och mindre av mentaliteten skriv positivt så kommer du med på vår nästa bjudresa. Kanske läser någon på Volvo Cars det här? Ser fram emot en förklaring till att ni tiger som muren i så fall.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter