Volvo Cars sätter upp en ny stor teknikhubben i Stockholm. 700 personer ska arbeta med mjukvaruteknik, datavetenskap och analys, produkthantering, onlineförsäljning och användarupplevelse.
Volvo Cars techhub etableras i en utökning av företagets nuvarande lokaler i centrala Stockholm och kommer att bygga på företagets etablerade kompetens inom onlineförsäljning och mjukvaruutveckling.
Målet är att Volvo Cars teknikhubb ska locka hundratals nya medarbetare från hela världen.
– Människor med rätt kompetens och värderingar är avgörande för att vi ska nå våra mål, och det är därför vi nu öppnar vår nya tech hub i Stockholm, säger Hanna Fager, Head of Corporate Functionspå Volvo Cars.
Volvo Cars omställning till onlineförsäljning är en viktigt del av arbetet inom teknikhubben.
– Vi vill inte bara göra våra bilar säkrare genom teknik och hållbarare genom eldrift, utan dessutom helt förändra vad det innebär att äga en bil genom en mer personlig och världsledande kundupplevelse,” säger Henrik Green, Chief Product Officer på Volvo Cars.
Volvo Cars tar nu in mjukvaruutvecklingen internt, både för att nå sina mål vad gäller onlineförsäljning och för att bilar i allt högre grad definieras av mjukvara snarare än den tidigare mer traditionella synen på bilen som en hårdvara.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter