Vill riva upp EU-förbudet: ”Dieselbil på HVO renare än elbilar”

EU:s förbud mot försäljning av bilar med diesel- och bensinmotorer får stenhård kritik. Nu kräver svenska branschorganisationen Svebio att förbudet rivs upp direkt – motorer är redan tillräckligt rena om de körs på rätt bränslen. 
– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. Idag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt. Det här är inte heller ett bra klimatbeslut, säger Gustav Melin, vd i Svebio, i en kommentar.

Tidigare i veckan blev EU:s förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 formellt klubbat av EU-parlamentet. Om 12 år blir det helt förbjudet att sälja bilar med bensin- och dieselbilar, även om de körs på helt klimatneutrala e-bränslen, biogas eller biobränslen. 

Nu får den nya EU-lagen stenhård kritik från den svenska branschorganisationen Svebio, som bland annat har Preem, ST1 och E-on bland sina medlemmar.
– EU:s beslut om att förbjuda försäljning av bilar med förbränningsmotor efter 2035 är ett ologiskt beslut, ett flagrant misstag och måste rivas upp. EU borde istället fatta beslut om att förbjuda fossila och miljöfarliga utsläpp, säger Svebio vd Gustav Melin.

Enligt förbundets vd har moderna förbränningsmotorer redan tillräcklig rening, och 95 procent av utsläppen kommer från däck och asfalt. Svebio hävdar att lagen kommer att ge ”onödiga växthusgasutsläpp” och att en dieselbil som körs på HVO är renare än en elbil, sett till totala utsläpp.
– Beslutet utgår felaktigt från mätning av utsläpp endast vid avgasröret på bilen, men bortser från utsläpp i livscykeln, inklusive tillverkning av fordon och batterier. Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO. Det handlar alltså inte om ett beslut som i första hand ser till klimatpåverkan., säger Gustav Melin i ett uttalande

Enligt Svebio har EU-parlamentarikerna bortsett från invändningar både från fordons- och motorforskare. Beslutet kan göra att EU:s biltillverkare får svårt att konkurrera i länder som inte har ett utbyggt elnät för elbilar, hävdar Svebio.  Enligt Svebio tar den nya EU-lagen enbart tar hänsyn till mätning av utsläpp vid avgasröret, men bortser helt  från utsläpp i livscykeln, inklusive tillverkning av fordon och batterier. Det finns dock ingen forskning som styrker att den totala klimatpåverkan skulle vara lägre från en förbränningsbil som körs på biobränsle. Utbudet av till exempel HVO kan omöljligen räcka till hela Europas fordonsflotta.

– Beslutet innebär att inga biodrivmedel kan användas för bilar, vare sig konventionella biodrivmedel, biogas eller nya avancerade biodrivmedel, inklusive så kallade syntetiska bränslen från återvunnen biogen koldioxid och förnybar vätgas. Det kommer att hämma den tekniska utvecklingen kring sådana bränslen och begränsa jord- och skogsbrukets bidrag till klimatomställningen i EU.