Elbilar beskrivs som underhållsfria. Tesla har skippat servicekravet. Men M Sverige och Vianor hävdar att det är en myt.
– Därför bör man serva en elbil ungefär lika frekvent som en förbränningsmotorbil, uppger M Sverige.
Den underhållsfria elbilen är en myt. Det hävdar M Sverige och bil- och däckservicekedjan Vianor. Tesla är utvecklad i Kalifornien, och har tagit bort kravet på service. Men enligt M Sverige och Vianor är det ett misstag att inte serva sin elbilar om man bor i Sverige.
– Den har fortfarande livsviktiga komponenter som bromsar, däck och hjulupphängningar som slits. Därför bör man serva en elbil ungefär lika frekvent som en förbränningsmotorbil. Skillnaden är bara att elbilsservicen är mindre tids- och arbetskrävande, vilket vanligtvis gör den billigare, uppger M Sverige i ett uttalande.

Servicekedjan Vianor talar förvisso i egen sak eftersom de har ett stort ekonomiskt intresse i att bilägare fortsätter att serva sina elbilar. Men enligt Vianors expert finns det flera goda skäl att göra en mindre service regelbundet på elbilen. Märkligt nog kostar servicen lika mycket som för en bensinbil hos många märkesverkstäder, trots att inga oljor och filter byts.
– Myten om underhållsfria elbilar kommer främst från marknader med varmare klimat och jämna vägar, som i Kalifornien. I Norden har vi vägsalt, kyla, snabba väderskiften och ojämna vägar – faktorer som sliter på elbilar och kräver särskild uppmärksamhet, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor.
Elbilar behöver inte byta motorolja och oljefilter. Men det finns punkter bilägarna inte bör missa enligt servicekedjan.
– Det är två saker. Bromsvätskan måste bytas, som regel vartannat år, och kupéfiltret bör bytas regelbundet, helst en gång om året.
Vianor hävdar också att batteriet behöver kontrolleras, trots att det hos de flesta bilar är underhållsfritt. Tesla har numera också ett inbyggt diagnossystem som är helt gratis för bilägaren. Men Vianor hävdar att man ska lämna in bilen och betala för kontroll. Delvis är det för att göra en besiktning så det inte finns fysiska skador.
– För övrigt handlar servicen om kontroller av batteriet, bromsarna och andra kritiska komponenter. Det handlar inte bara om körkomfort och säkerhet. Du hjälper till att bibehålla bilens prestanda och andrahandsvärde – samtidigt som kostnaderna för service minskar över tid, säger Magnus Fritz.
Riskerna med att inte serva elbilen, enligt Vianors expert
1. Bromsarna kärvar och slits i förtid
Elbilar bromsar med hjälp av elmotorn, vilket minskar användningen av de mekaniska bromsarna. Det låter bra – men innebär att bromsarna inte “motioneras” och därför riskerar att kärva, särskilt i fuktigt och kallt klimat med ökad risk för rost. Det kan leda till längre bromssträckor och att bromsarna måste bytas i förtid.
– Att kolla bromsarna är extra viktigt för elbilar. Utan underhåll ökar risken för allvarliga fel, och bromsarnas livslängd kan halveras. Att byta bromsar är dyrt, det kan handla om många tusenlappar.
2. Slitage på fjädringssystemet
Elbilar är ofta tyngre än fossildrivna bilar och har högt vridmoment – vilket belastar fjädringssystemet mer. I Norden förstärks slitaget av ojämna vägar med sprickor och hål (som följd av temperaturväxlingar), snö, grus och vägsalt. Dålig fjädring påverkar inte bara komforten, utan också däckens livslängd och bilens stabilitet i svängar och vid inbromsning.
– Många underskattar den ökade belastningen som elbilar utsätter fjädringssystemet för. Att kontrollera det regelbundet kan förebygga både olyckstillbud och däckbyten i förtid samt dyra reparationer, säger Magnus Fritz.
3. Skador på batteriet
Batteriet är elbilens dyraste komponent och ofta placerat under bilen, där det riskerar att träffas av stenar eller grus. I många modeller saknas skyddsplåtar. Även mindre skador kan få allvarliga följder, som kortslutning och i värsta fall brand.
– Skadorna syns inte alltid, men kan bli mycket kostsamma. Därför bör batteriets undersida kontrolleras regelbundet – särskilt efter en säsong då du kört mycket, som efter en bilsemester, menar Magnus Fritz.
För att skydda batteriet tipsar Magnus Fritz om att köra försiktigt på dåliga vägar och sänka farten vid gupp och trottoarkanter. Elbilens låga markfrigång gör den extra känslig för skador.
Källa: Vianor
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter