Viktig ändring vid hjulbytet – gör inte detta

Däcksäkerhetsrådet kräver nya rutiner vid hjulskifte. Varnar för livsfarliga misstaget som många gör. 
– Det finns många gudar som kommer med tips på det här området,  säger experten Lasse Dahlqvist, projektledare på Däckspecialisternas Riksförbund.

I södra Sverige har många redan börjat skifta till sommardäck. Sedan sprider det sig norrut. Därför har Däcksäkerhetsrådet tagit fram en ny rekommendation för hjulskifte. En detalj som kan göra skillnad mellan liv och död. Men först gäller det att få med alla andra på tåget.
– Den här remissen har gått ut till organisationer som M Sverige, försäkringsbolag och motorbranschen. Det finns för många olika råd och vi vill att alla ska komma överens om att vi ska en och samma rekommendation.

Många sprutar 5-56 eller smörjer bultarna vid däckskifte. Det är en gammal visdom som traderas mellan generationerna. Men nu slår Däcksäkerhetsrådet ner på detta. Vi måste sluta smörja bultarna, kunskapen är fel.
– Det är frågan om bultarna ska smörjas eller inte. Vi har kommit fram till att de inte ska smörjas.

Däckexperten varnar för de gamla felaktiga råden vid hjulskiftet.

Det låter helt logiskt att smörja bultarna. Men om vi lyssnar på experten förstår man bättre. Smorda bultar riskerar att bli funktionsodugliga. 
– Anledningen är att om du smörjer tolvmillimetersbultar och sedan drar åt med fälgkors. Då drar du över sträckgränsen på bulten så att den inte fungerar längre. Allt blir helt fel och det finns en risk att hjulet lossnar. 

Experten Lasse Dahlqvist har arbetat hela livet med däck. Han har bara elva dagar kvar till pensionen. Men innan det är dags att lägga sig på soffan hoppas han få igenom det här kravet.
– Man behöver elasticitet i bulten för att det ska bli rätt klämkraft. Men det finns många gudar på det här området. Flera organisationer och företag går ut med egna råd. Nu vill vi för säkerhets skull komma överens med alla om att vi ska ha ett och samma råd. Att man inte ska smörja bultarna. 

Så lyssna till experten. Smörj inte dina bultar. 
– I övrigt är det samma procedur som gäller vid däckskifte. Man ska momentdra och korsdra. Dessutom inte dra för hårt så att bultarna går sönder.

Nu inväntar man remissvaren från de andra organisationerna för att få igenom de nya rekommendationerna hos alla.
– Jag hoppas och tror att man kommer överens om det här. Men det gäller att få med alla på tåget och så de förstår hur viktigt det är att inte smörja bultarna. 

Varje år orsakar tappade hjul runt 900 trafikolyckor visar en stor undersökning. Även proffsen gör misstag, enligt Däcksäkerhetsrådet. Förutom olycksrisken innebär tappade hjul att bilen ofta går sönder. Undersökningen visar att sex av tio fordon fick skador, fyra av tio mindre skador och två av tio allvarliga skador med behov av bärgning när hjul tappades. 

De nya rekommendationerna handlar också om att inte längre efterdra bultarna slentrianmässigt. Istället ska du kontrollera att bultarna sitter korrekt åtdragna med en momentnyckel. Du kan också känna med ett fälgkors att de sitter som de ska. Är bultarna åtdragna ska du inte dra ytterligare.

– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin, Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening – DFTF.

Nya råd – så gör du däckbytet och kontrollerar bultarna rätt

  1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
  2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakt ytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
  3. Byt ut skadade,slitna och kraftigt korroderade delar.
  4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering.(Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
  5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
  6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster(korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
  7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
  8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget. Se till att de är åtdragna med rätt vridmoment, du behöver då inte dra mer.
    Källa: STRO

LÄS MER: