Volkswagen släpper snart sin snabbaste bensinbil någonsin. Carup fick chansen att smygtesta en maskerad prototyp av nya Golf R på frifartsdelarna av Autobahn. Den är så snabb att jag inte vågade köra för fullt.
Steg för steg jobbar sig Volkswagen igenom en total nylansering av hela Golf-programmet. Många trodde nog att Golf var på väg att dö sotdöden, men i takt med att elbilar har fått det svårare på marknaden har klassiska Golf fått en revival. Vi har redan fått ta en titt på Golf GTI Clubsport, men det finns snart något ännu hetare i programmet.
Nya Golf R blir den mest potenta bensinbilen Volkswagen har tillverkat någonsin. Vi får fortfarande inte se några bilder på den faceliftade Golf R. Men jag kan avslöja att turbofyra har blivit ännu vassare. Med 333 hästkrafter är detta den snabbaste bilen Volkswagen har serietillverkat. Jag begav mig till racerbanan Lausitzring för en första provkörning av en maskerad prototyp.
Det är ingen vågad gissning att bilen får samma uppdateringar av infotainment som vanliga Golf, men den stora nyheten är förstås motorn som utöver högre effekt har fått en turbo med mindre fördröjning. Dessutom har chassit blivit ännu tightare och sportigare.
Jag tar plats bakom ratten för en provtur. Det är med en viss besvikelse jag tar emot beskedet att jag inte får testa värsting-Golfen runt Lausitzring. Här finns både en racerbana och en ovalbana för höghastighetskörning. Men en tur på frifarts-autobahn med den snabbaste Golfen någonsin är inte så illa det heller, åtminstone inte för en svensk som är van med 120 km/h.
Bilen jag testar är inte helt seriemässig, bland annat saknas baksäte och den har skalstolar från Recaro med fyrpunktsbälte. Att gå från att inte ha kört bil på ett dygn till att förväntas gasa upp bilen i 270 knyck känns lite nervöst. Det är inte varje dag vi svenskar kör i de farterna.
Volkswagens testförare som sitter bredvid mig gör mig dock lugnare. Han berättar att effektökningen på 10 hästkrafter inte är det största som hänt med motorn. aIstället är det körbarheten som har blivit bättre. Genom bättre programvara har turbon blivit mer alert. Den håller trycket uppe även när du lättar på gaset, främst i R-läget. Det har gjort att en hel del ”turbolag” kunnat jobbas bort.
När trafiken lättar på autobahn får jag möjlighet att prova hur det fungerar i praktiken. Fyran morrar skönt och bilen kommer snabbt upp över 200 km/h. Om jag fattat saken rätt ska den göra norr om 250 km/h med prestandapaket. Men idag, utan uppvärmning, får det räcka med drygt 200 km/h. Den ligger visserligen klippstabilt i autobahns ytterfil, men kanske börjar jag bli gammal och feg, eller heter det förståndig?
En annan imponerande detalj med Golf R är hur stor skillnaden är mellan de olika lägena i det adaptiva chassit. I det hårdaste sportläget känner jag varenda skarv i benmärgen på delen av autobahn som har betongplattor med skarvar. I komfortläget känns det vardagsvänligt och skillnaden är då inte besvärande stor mellan en Golf R och vanlig Golf när du ska åka och handla på ICA. Efter en kortare smakprov på nya Golf R törs jag sträcka mig så långt som att den inte kommer göra fansen besvikna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter