Verkstäder överhopade – vinterns vanligaste fel

Svenska verkstäder är överrumplade av kunder med samma fel.
– Det är som vanligt på vintern, säger Björn Sturesson på Källa Fordonsservice på Öland.

Nu står svenskarna mitt i vintern. Med kylan fryser också bilarna och med det kommer en rad bekymmer. En del av bilen som tar mycket stryk under den kalla årstiden är batteriet.
– Det är alltid många batterier när det börjar bli kallt. Det har blivit ett antal i januari och kommer nog att bli fler, så är det alltid.

Bilägarna blir tagna på sängen av kölden. Det är samma visa varje år och plötsligt står mängder med bilägare som inte kan starta sina bilar. Detta är också den vanligaste orsaken till bärgning på vintern.
– Folk kommer helt plötsligt på att det inte fungerar längre. Och när bilen inte startar får man lätt panik och vänder sig till verkstaden för att få hjälp.

Batteriet kan ta stryk under kalla årstiden, många kommer nu till verkstäderna för att få hjälp. Ett gott råd är att få batteriet uppkollat innan det är för sent.

Björn Sturesson har många år i branschen. Han drar en parallell mellan batterikrisen och det som händer när den första snön kommer.
– Det här med batterierna liknar ganska mycket när den första snön kommer. Folk glömmer liksom hur det var förra året och plötsligt finns det en kö på 100 bilar utanför verkstaden.

Batteriet sitter dolt och det är lätt att glömma. Men när det väl en dag dör, då sitter man i en knepig situation.
– Batterierna ska egentligen kontrolleras vid servicen. Men det är inte alltid man gör det. Sedan finns det de som servar sina bilar själva, då kan det bli glömt.

Om man är orolig över batteriet, går det enkelt att kolla. Bilmekanikern har ett enda tips för dig som funderar på hur ditt batteri mår.
– Ett bra råd är att komma förbi en verkstad, då kan vi mäta upp ditt batteri och så får man veta hur statusen är.

Batterier lever sitt eget liv, ingen kan säga hur länge de varar.
– Det är omöjligt att säga hur länge ett batteri kan vara. Det är allt från några månader, men vi har också bytt ett batteri som gått 15 år.

Experterna tipsar om att underhållsladda batteriet, särskilt om du kör korta sträckor. Enligt CTEK kan underhållsladdning göra att du slipper startproblem och att du förlänger livstiden hos batteriet. Det är extra viktigt om du mest kör korta sträckor, då hinner inte generatorn ladda upp ditt batteri.
– Ett blybatteri förlorar i genomsnitt 0,1 volt per månad, men med bilens elektroniska system går det ofta ännu snabbare, speciellt på vintern. Om du dessutom bara kör korta sträckor hinner generatorn inte ladda batteriet fullt ut, säger Tony Zeal, batteriexpert på CTEK.
LÄS MER: