Vätgasbilen skulle kosta 1,2 miljoner att laga

Ägaren fick en chock när han skulle reparera sin vätgasbil. Bränslecellen i hans Hyundai iX35 skulle kosta 1,2 miljoner kronor för att byta, trots att bilen kostade 590 000 kronor som ny. Nu har han lyckats göra upp med Hyundai.

Til Westberg från Tyskland hade sommaren 2023 kört sju år utan problem med sin vätgasdrivna Hyundai iX 35 när den plötsligt slutade fungera. Bilen fick bärgas och väl på verkstaden kom det fram att det var en defekt bränslecell som var felet. Han fick en chock när reparationen skulle kosta 1,2 miljoner kronor. 

Reparationen var mer än dubbelt så dyr som bilens nypris som låg på 590 000 kronor och Til Westberg önskade att Hyundai skulle ta tillbaka bilen. Billtillverkaren vägrade detta och menade att bilen är “en pionjär inom bränsleteknik” och därför får ägaren räkna med kostnaderna för reparationen själv. I ett års tid var det en tvist mellan Westberg och den koreanska biltillverkaren som nu fått en lösning. 

Trots att garantin gått ut valde Hyundai att köpa den trasiga bilen av Til Westberg. Hur mycket priset landade på är inte offentligt. Företaget har dock gjort sin hemläxa efter händelsen, då efterföljaren till iX 35, Nexo, kommer sälja bränslecellen som en reservdel för ett pris på 483 744 kronor. Enligt Hyundai är den också designad att hålla i över 10 år och är massproducerad, skriver Auto Bild.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester