Nattsvarta siffror för bilförsäljningen i Sverige i augusti. Men branschorganisationen Mobility Sweden tror på vändning och positiv utveckling.
– Denna situation förväntas förbättras inom kort, men ger effekt på månadens utfall, säger Sofia Lindner på Mobility Sweden.
Tjänstebilsexperten Ronny Svenssson varnar däremot för att raset riskerar att utlösa rena blodbadet med konkursade bilhandlare.
Branschorganisationen Mobility Sweden försöker däremot ge en annan bild av raset. Hos dem ser man optimistiskt på framtiden.
– Till stor del beror det på att några fordonstillverkare har tillfälliga men betydande leveransstörningar i samband med att de håller på att uppdatera sitt modellutbud, säger Sofia Lindner på Mobility Sweden.
Experten Ronny Svensson håller inte med. Han tror att detta är början på ett blodbab i branschen med ännu fler konkurser bland svenska bilhandlare.
– Vi skulle slimmat bilbranschen med färre handlare för tio år sedan. Då hade den här smällen inte behövt vara så stor. Men vi har försökt hålla liv i en gammal marknad, nu kom allt på en enda gång. Det är lite som när datorerna kom och Facit fortsatte att producera skrivmaskiner, säger experten Ronny Svensson.
Men på Mobility Sweden vill man inte lyssna på det örat.
– Denna situation väntas emellertid förbättras inom kort, men ger effekt på månadens utfall. Därtill är privatkundernas svaga efterfrågan bidragande, vilket särskilt gäller elbilarna, säger Sofia Lindner.
Ronny Svensson gör en annan analys och har en betydligt mer pessimistisk bild av framtiden.
– För bilmärken som är inriktade på privatkunder ser det mörkare ut, däremot blir det lättare för dem som har företagskunder, säger Ronny Svensson.
Medan bilar med förbränningsmotorer föll med 20 procent, var nedgången bland elbilar ännu värre. Där sjönk försäljningen med hela 31 procent.
– Vi har spelat in förslag till regeringen när det gäller att åter få fart på elektrifieringen och även förnyelse av fordonsflottan. Det finns inte en enstaka åtgärd som kan vända utvecklingen utan det behövs en palett med åtgärder där styrmedel vid köp och brukande och utbyggd laddinfrastruktur utgör viktiga hörnstenar, säger Sofia Lindner.
Mobility Sweden är kritisk till hur regeringens nya skrotningspremie är utformad. Enligt den får alla som väljer att skrota en fungerande bil med förbränningsmotor, som är femton år eller äldre, 10 000 kronor om de köper eller leasar en elbil.
– Vi skulle gärna se en bättre utformad skrotpremie för äldre bilar som inte är bunden till köp av elbil. Ett annat exempel på nytt styrmedel som vi förespråkar är slopad skatt på el från laddbox, säger Sofia Lindner.
Hon tror att sådana skattelättnader skulle vända den negativa trenden.
– Det skulle kosta 500–600 miljoner kronor per år men sänker kostnaden med upp till 75 000 kronor per tung lastbil för ett åkeri eller 1800 kronor per år för elbilisten. Det gör skillnad och blir ett incitament att ställa om, särskilt när de fossila drivmedlen har fått skattelättnader.
– Jag tror att biltillverkarna kommer att försöka tömma sina hallar på elbilar genom leasingavtal, så för den som har bra låneutrymme finns det möjlighet att göra en bra affär, säger Ronny Svensson.
Hos Mobility Sweden bekymrar man sig över utvecklingen på elbilsmarknaden.
– En oroande utveckling är att de senaste årens starka elektrifieringstakt backar tillbaka i år. Under årets första åtta månader är drygt 32 procent av nyregistreringarna en elbil, att jämföra med nära 38 procent under samma period i fjol, säger Sofia Lindner.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.