Den allra första elbilen med ett litiumfritt saltbatteri har rullat av tillverkningsbandet i Kina. JAC Yiwei EV kostar 120 000 kronor och görs av ett bolag som till hälften ägs av Volkswagen.
I januari startar leveranserna av världens första elbil med natriumjonbatteri. De första exemplaren av JAC Yiwei EV har rullat av tillverkningsbandet Kina, rapporterar Carnewschina. Bilen tillverkas av Anhui Jianghuai Automobile (JAC) som hälftenägs av Volkswagen och kinesiska staten.
Batteriet tillverkas av HiNa Battery och är på 25 kWh. Det har en energitäthet på 120 Wh/kg, vilket är mindre än hälften jämfört med nya bilar som har litiumjonbatteri. Det ger ändå den elbilen en räckvidd på 252 km.
Många tror att natriumjonbatteriet, som använder vanligt bordssalt istället för litium, är framtiden för elbilar. Svenska forskare på Chalmers presenterade nyligen en studie där de lyfter fram flera fördelar med saltbatterierna. Batterierna använder ingen litium, är billigare och är mer tåliga på vintern, å andra sidan har de än så länge lägre energitäthet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter