En Saab 95 V4 från 1967 slog i helgen auktionsrekord. Bilen bjöds ut tillsammans med rariteter från Aston Martin, Ferrari och Porsche. I förhållande till dem såldes Saaben för växelpengar – men det blev ändå världens dyraste Saab 95 V4.
I helgen hölls den exklusiva samlarbilsauktonen på Amelia Island i Florida. Broad Arrow bjöd ut exklusiva bilar som Mercedes 300 SL, Ferrari Testarossa, Porsche 959 – och en Saab 95 V4.
Måhända en katt bland hermelinerna – och Saaben såldes för växelpengar jämfört med storheterna från Tyskland och Italien. Men det blev ändå den dyraste Saab 95 som någonsin sålts. Budgivningen stannade inte förrän på 494 000 kronor med dagens höga dollarkurs.
Det är dessutom en av de dyraste Saabarna som någonsin sålts. Endast en Saab 96 har varit dyrare i Sverige en fabriksny bil som hittades efter mer än 40 år. Rekordet alla kategorier innehas av en Saab 900 Cabriolet.
För alla pengar får köparen en Saab 95 från 1967, den första årsmodellen med V4-motorn som kommer från Ford med anpassades till Saab av motorgeniet Per Gillbrand som även låg bakom Saab Turbo. V4:an innebar en effekthöjning med 50 procent från tvåtaktsmotorn.
Bilen exporterades från Trollhättan som ny och såldes i Kalifornien. Där levde den ett bra liv i solskenet innan den ställdes undan i torr förvaring i över 20 år. Bilen är helt nyrenoverad och V4-motorn och växellådan är renoverade helt enligt fabriksspecifikation.
Saabpuritanerna rynkar kanske på näsan åt den fina vinröda lackeringen som är hämtad från Mercedes-Benz. Även interiören är omklätt med material från Mercedes. Stolarna och dörrsidorna kläddes om i ljus MB-Tex. Bilen har snygga så kallade fotbollsfälgar från Saab Sonett.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter