Biltillverkarna bombarderar oss med ny teknik i elbilar. Men många klarar inte av att använda den.
Var tredje struntar i att använda bilens pekskärm eftersom de inte vet hur den fungerar, visar en norsk undersökning.
Många bilägare klarar inte av den nya tekniken i bilar. Norska bilhandlaren Sulland har gjort en undersökning som avslöjar enorma problem hos bilägarna. Många struntar helt i att använda bilens funktioner, då de inte förstår hur de fungerar.
- En tredjedel av de tillfrågade använder aldrig de digitala skärmarna eftersom de inte vet hur de fungerar.
- Ungefär en fjärdedel vet inte hur man använder mobilappen.
- En tredjedel av de tillfrågade har problem med att ansluta till en laddstation och hantera betalningen.
- Ungefär en tredjedel har svårt att be om hjälp.
- En tredjedel av de tillfrågade uppger att de fått bra information vid bilköp, men det finns fortfarande saker de undrar över.
Många bilhandlare försöker gå igenom funktionerna när bilarna levererar. Men finesserna är så många att inlärningen kan vara svår.
– När var tredje uppger att de skulle ha använt appen som följer med en nyare bil om de fått hjälp med hur, är det klart att det finns en lucka här. Och det måste vi stänga, säger Madeleine Schøyen, kommunikationschef på Sulland.
Undersökningen gjordes på en grupp av 200 norska bilägare. Nu ska bilhandlaren som bland annat säljer Audi, BMW, Ford, Hyundai, Isuzu, Mazda, Mini, Mitsubishi, Škoda, Suzuki, Toyota och Volkswagen försöka utbilda sina kunder.
– Våra första kundkvällar i mars har över 250 anmälda över hela landet, det tycker vi är en bra början, tillägger Schøyen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter