Dieseln höjdes nu igen och kostar 26,36 kronor per liter. Men vart går egentligen pengarna för en liter diesel i Sverige? Carup har kartlagt de dyra dropparna – resultatet kanske förvånar.
På måndagen höjdes en liter diesel med 75 öre till 26,36 kronor. Det är en bit från rekordnivån, men ändå en nivå som är smärtsam för de flesta. Trots att Sverige nyligen sänkte skatten med 1,80 kronor per liter är dieseln historiskt sett rekorddyr. Det höga priset har dessutom bidragit till att inflationen i Sverige skenar och ger oss högre priser på mat och andra varor.
Men vart tar egentligen pengarna vägen när du tankar en liter diesel? Den största kostnadposten är inte längre skatten. Carup har kartlagt exakt vad kostnaderna består av för en liter diesel. Sverige har den tredje dyraste dieseln i världen, och orsaken är inte våra skatter, då de tillfälligt sänkts fram till 1 oktober. Istället är det den så kallade reduktionsplikten som gjort dieseln i Sverige dyrare än i de flesta andra länder.
Så fördelas pengarna från en liter diesel
I Sverige ska dieseln koldioxidreduceras med 30,5 procent, vilket i praktiken innebär att 40 procent av dieseln består av biobränslen. I huvudsak är det HVO och Fame som blandas i svensk diesel. En liter fossil diesel kostar under 12 kronor utan skatt, medan råvarupriset för biodiesel ligger på nästan 26 kronor per liter. För en liter diesel kostar biobränslet 10,34 kronor. Det innebär att vi betalar cirka 5,60 kronor extra för biodieseln. Nyligen lade Moderaterna ett vallöfte om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, vilket skulle kunna sänka priset med 5 kronor per liter, men samtidigt öka de svenska CO2-utsläppen kraftigt.
LÄS MER: Vart går pengarna för en liter bensin?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter