Var femte bil i Sverige kör med släckta bakljus på dagtid. Vid regn och dimma kan det bli livsfarligt.
– Så fort det börjat regna måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
För drygt tio år sedan infördes en EU-regel som gör att bilar får köras med släckta bakljus på dagtid i Sverige. Många bilar har släckta bakljus för att spara energi. Om det blir regn eller dimma måste ljuset tändas automatiskt. Tekniken är en allvarlig trafikfara som kan ge böter, varnar bilistorganisationen M Sverige.
Även om framlysena är tända är bakljus ofta släckta. Tidigare hade Sverige en lag om att halvljus och bakljus alltid var tända. Därför tror många att de fortfarande är det. Att köra med släckta baklyktor under dimma, regn eller andra förhållanden med dålig sikt kan ge böter om upp till 3 000 kronor.
När Riksförbundet M Sverige under 2021 gjorde 24 000 observationer hade 21 procent av fordonen släckta baklyktor vid dagsljus, andelen vid mörker och skymning var 5 procent.
– Den som är det minsta osäker ska självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar. Sen kan man förstås ha som vana att alltid köra med belysningen i ett läge där bakljusen är tända, säger Carl-Erik Stjernvall.
Syftet med EU-reglerna om bilbelysningen, kallade daytime running lamps, DRL*, är att spara energi och därmed bränsle. Belysning med svagare strömstyrka än halvljuset innebär att mindre effekt krävs från bilens generator och motor, även om behovet har kommit att minska i takt med att biltillverkare bytt ut traditionella glödlampor till energisnål LED-teknik.
Tända baklyktor – det här gäller
• Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
• Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
• Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymning och när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Så har du koll på belysningen
• Lär dig bilen. Med ljusvredet i AUTO-läge – och i samma stund som bilens system automatiskt skiftar från DRL-läge till halvljus – är det lagkrav att förändringen ska vara möjlig att iaktta även från bilens kupé. I en del bilmodeller finns det särskilda ikoner i instrumenthuset, andra bilmodeller ändrar färgskala i instrumenthus och infotainmentskärm/navigation – exempelvis från ljusgrå till mörkblå nyans, för att vara lättare att läsa av i mörker. Men det här är små förändringar som kan vara svåra att uppfatta och är dessutom olika beroende på bilmodell.
• Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som reglerar belysningen. Vissa situationer, som vid gryning, skymning eller regn, kan ändå kräva manuell aktivering av bakljusen. Du som förare är alltid ansvarig för att bilen har rätt belysning.
• Reglerna säger att lyktor baktill inte behöver vara tända dagtid. Men att den som kör en sådan bil, måste försäkra sig om att både halvljuset och lyktor baktill tänds vid mörker, gryning, skymning, eller när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
* DRL, daytime running lamps (eller lights) är ett ljusläge som är starkare än parkeringsljus men svagare än halvljus. På många nyare bilmodeller är DRL-belysningen ofta ett slags designelement som kan ha olika former och är normalt baserad på LED-teknik.
Källa: Riksförbundet M Sverige
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter