Många förare av elbil gör en miss som kan skada elbilen när de kör – av ren glömska. En enkel åtgärd skulle rädda bilen från dyra fel.
– Det här är en av de viktigaste och kanske enklaste åtgärderna bilägaren själv kan vidta, uppger Vianor.
Med en växande klimatmedvetenhet och fallande priser har el- och hybridbilar blivit ett populärt val för svenska bilköpare. Mellan januari och oktober 2024 registrerades 218 417 nya bilar i Sverige, varav 34 procent var rena elbilar och 33 procent hybrider. Av de tio mest sålda bilmodellerna var hälften elbilar och den andra hälften hybrider, uppger NU.se.
Men i takt med att fler väljer eldrivna fordon är det många som missar att anpassa sitt bilunderhåll till dessa bilars specifika behov. Vad många glömmer är att elbilen knappt använder bromsarna, då mycket av inbromsningen sker genom regenerativ bromsning där bilen återvinner energi. En särskilt viktig åtgärd för el- och hybridbilsägare är därför att varje vecka göra en full inbromsning, för att låta de fysiska bromsarna att arbeta.
– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp, vilket kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef för B2C på Vianor.
El- och hybridbilar använder främst så kallad generativ bromsning, där elmotorn bromsar in fordonet samtidigt som energi återvinns till batteriet. Detta minskar slitaget på bromsskivor och bromsbelägg, men innebär också att de fysiska bromsarna används betydligt mindre. Om dessa inte används regelbundet kan rost och smuts få dem att kärva, vilket försämrar bromsprestandan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter