Hennessey Venom F5 Roadster vill utmana Koenigsegg med nytt fartrekord. Men trots att bilen bara gått ynka 86 mil ville budgivarna inte betala mer än halva priset.
Att lägga vantarna på en hyperbil är vanligtvis inte helt enkelt. Om vi bortser från de hutlösa mängder pengar som krävs är det oftast långa köer, kändisar som prioriteras och tidigare köpare som får första tjing. Därtill produceras de regelrätt i ofantligt få exemplar och brukar ta sin lilla tid att utveckla. Alla dessa är komponenter som många gånger gör hyperbilen till en bra investering på en eskalerande andrahandsmarknad, särskilt modellerna från de väletablerade märkena.
Och det kanske är just det som gör att andrahandspriserna på den bakhjulsdrivna hyperbilen Hennessey Venom F5 dalar. Visst är det orättvist att jämföra med Bugattis anrika historia, men svenska Koenigseggs är likväl som Hennessey 90-talist och där syns inte samma utveckling. Det går heller inte att anklaga Hennessey för att inte ha varit måttliga. Endast 30 modeller planerades när denna exklusiva fartdåren debuterade 2022.
En Hennessey Venom F5 Roadster kostade ny, strax över 30 miljoner kronor. Men när mätaren bara visar 864 kilometer så är bilen inte direkt sliten. I synnerhet inte så pass sliten att det drar av halva priset. Vilket det vinnande budet till sist landade på, ynka 15 miljoner. Ett bud som återförsäljaren nu vägrar att gå med på.
Bilen är bara den andra Roadster-modellen byggd av Hennessey Special Vehicles och är klädd i kolfiber och täckt med den genomträngande färgen Citrus Orange. Modellen är cabriolet med fjärilsdörrar, framsplitter, diffusor där bark, motorkåpa av härdat glas, fyra avgasrör, svartanodiserade fälgar med Michelin Pilot Sport Cup-däck och blåa bromsok.
Interiören innefattar bland annat ett par riktigt sportiga, omfamnande kolfibersäten klädda i läder, backkamera, infotainmentsystem och en ratt i kolfiber med skovelväxlar i aluminium. Motorn är en 6,6 liters dubbelt turboladdad Fury V8-motor och ger dig 1817 hästkrafter. Toppfarten är hisnande 484 km/h och den går från 0-300 på bara 10 sekunder, enligt Hennessey själva. Prestandan går med andra ord inte heller att klaga på. Så varför flockas inte hyperbilentusiasterna runt den amerikanska drömmen? Kan svaret ligga i emblemet som pryder huven?
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.