Varför måste vi vänta tre år numera på att köpa en ny bilmodell som premiärvisas? Hur många kommer gå från skrotbil till elbil? Teslas priser och avgifter gör mig snurrig i bollen, så till den milda grad att en artikel fick raderas. Här är min syn på några av veckans bilnyheter.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA.
Skrotningspremie och bränsleskatter
Kommer ens någon att skrota sin gamla Volvo V70 och byta till elbil när regeringen inför skrotningspremie för den som köper en elbil? Det måste vara otroligt få som byter från skrotbil till en elbil för 400 000-500 000 kronor. Den nya skrotningspremien som regeringen lagt fram är symbolpolitik och green washing.
Inte heller den ”sänkta” bränsleskatten framstår som särskilt genomtänkt. Knappast någon hade väl protesterat mot att dieselskatten i realiteten höjts med 50 öre per liter när reduktionsplikten tas bort och ändå sänker priset med fyra kronor per liter. Bensinskatten sänks i realiteten med 60 öre, inte 1,64 kronor som regeringen försöker få det till. Kanske är det fel att sänka bränsleskatter överhuvudtaget, men när dieseln går ner så kraftigt måste nog bensinen anpassas, annars blir det snett. Mycket handlar om att regeringen och Sverigedemokraterna vill rädda sitt skinn, de orealistiska vallöftena om sänkningar på 9-10 kronor kommer aldrig att infrias.
Teslas priser gör mig snurrig
I veckan snurrade jag till det rejält och lyckades publicera en helt felaktig artikel om en prissänkning som inte skett som fick tas bort efter någon timme. Ber åter om ursäkt för det. Jag skulle dubbelkolla priset på nya omgjorda Tesla Model 3 till en annan artikel och fick för mig att nya Model 3 sänkts med 10 000 kronor. I själva verket handlade det om destinationsavgiften som fortfarande läggs på i sista skedet när köparen väljer finansieringsform, trots att det på ett ställa står att det är ”Inklusive destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr”. Jag borde ändå vetat bättre…
Redan i slutet av april fick Tesla skarp kritik av Konsumentverket för otydliga prisangivelser och lovade att ändra sig. Naivt nog har jag trott att prisuppgiften nu var ändrad, och det var jag nog inte ensam om. Se upp om ni ska köpa en Tesla. Det läggs fortfarande på 9180 kronor med liten text i sista steget när du väljer finansieringsform. Väljer du privat avbetalning framgår det Enligt Tesla i Sverige vill de ändra, men det finns tekniska utmaningar med hemsidan som gör det komplicerat. Märkligt att det ska vara så svårt för ett företag som profilerat sig med spjutspetsteknik. Det är snart knepigare att hänga med i Teslas alla prissänkningar, lagerbilar med rabatt och dolda destinationsavgifter än att pruta hos en gammaldags bilhandlare. Just nu kan du till exempel köpa gamla Model 3 med 30 000 kronor rabatt eller köpa nyligen prissänkta Model S med ytterligare 44 000 kronor i rabatt.
Hetaste nyheterna på IAA
Nyheterna har duggat tätt från bilmässan IAA i München som avslutas idag. Nästan alla stora nyheter handlar om bilar som visas i konceptform och som du kommer att kunna köpa om 2-3 år. GTI-versionen av Volkswagen ID.2 kommer i början av 2026, BMW Neue Klasse kommer 2025, Mercedes Concept CLA kommer nästa år. Tidigare gick det att köpa en ny bilmodell några månader efter att den visats. Nu tar det ofta flera år från att bilen premiärvisades till att den går att köpa. Jag kan berätta att läsarintresset är mycket måttligt redan för konceptbilarna, och när den verkliga modellen kommer efter 2-3 år har många hunnit tröttna på den och nya bilar känns gamla redan när de finns i verkligheten. Det här är ett tecken på att tillverkarna ligger långt efter i utvecklingen av elbilar. Volkswagen gick till exempel ut i veckan och lovade utveckla bilar snabbare. Jag tror bilindustrin skulle vinna på att hålla på sina nyheter och släppa bilmodeller som går att köpa direkt och inte om tre år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter