Mekanikern David Long undersökte en gammal Volvo S60 för ett mindre problem, men upptäckte att hela reparationen skulle kosta runt 44 000 kronor. Nu förklarar han varför bilen är så dyr att laga.
– Kunden hoppades att felet skulle vara lätt att fixa, säger David Long.
Att reparera och serva bilar i dag är för många väldigt komplicerat och kostsamt. En som vet mer om det är den amerikanske mekanikern David Long. Han fick nyligen in en Volvo S60 från 2009 som hade problem att komma upp i hastigheter över 80 km/h. Men när han sedan undersökte bilen skulle det visa sig att den hade fler problem än så.
– Ett litet problem har nu blivit till tio större fel, säger David Long.
Enligt David Long är den gamla Volvon ett tydligt exempel på hur det kan bli ifall man inte tar hand om sin bil på rätt sätt.
– Det var en sådan undersökning där kunden trodde att det var ett litet fel som skulle visa sig vara betydligt värre, säger mekanikern David Long.
Det första mekanikern gjorde för att undersöka Volvon var att ta en närmare titt på motorns tändstift. De var alla i ett sämre skick och skulle behöva bytas ut. Enligt David Long var det förmodligen det som gjorde att motorn strulade, men han bestämde sig för att undersöka motorn mer noggrant för att se ifall han kunde hitta andra problem också.
– Vi måste ta reda på alla fel så vi kan ge kunden all information som behövs, säger David.
När mekanikern sedan fortsatte sin felsökning av motorn upptäckte han genast att den hade flera problem. Det värsta felet var att kamremmen var i ett väldigt dåligt skick och skulle behöva bytas ut.
– Den kan gå sönder imorgon eller om ett år, eller om tre månader, men frågan är om kunden är villig att ta risken, säger han.
David Long lyckades även upptäcka att Volvon hade problem med sin luftkylare som läckte och även flera andra mindre saker som skulle behöva repareras. Totalt sett skulle hela reparationen kosta runt 44 000 kronor att genomföra enligt mekanikern. David Long är samtidigt tydlig med att han inte kommer att genomföra reparationen ifall kunden vägrar byta ut kamremmen.
– Om kunden inte vill byta kamrem kommer vi inte att genomföra reparationen, för det kommer inte att vara värt det för kundens skull, säger mekanikern.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.