De får in en elbil på verkstaden som bara gått 6700 mil. Bilen ger inga varningar och fungerar. Men ägaren har hört ett mystiskt ljud. Det visar sig kosta 60 000 kronor.
– Det vi upptäckte chockade oss, säger mekanikern George.
Elbilsverkstaden i London fick in en Audi e-tron som bara hade gått 6700 mil. Den fungerar, men ägaren är orolig för ett mystiskt ljud som kommer från främre delen av bilen. Elbilen visar inte några varningar eller problem. Men felet bakom ljudet visar sig vara långt värre än verkstaden befarade.
– Det vi upptäckte chockade oss. Fukt i högspänningsmotorns kontakter och kylvätska inuti motorhuset, plus en ”fabrikshemlighet” som de flesta ägare aldrig hör talas om – små dränerings-/kontrollpluggar på motorn som kan avslöja och tillfälligt mildra kylvätskeintrång innan det förstör lagren, säger mekanikern George.
De börjar med att undersöka bilen noggrant och kan tydligt höra det mystiska ljudet. De kan härleda det till någonstans runt den främre motorn. Det har tidigare uppmärksammats att Audi e-trons bakmotor läcker, och där finns en burk verkstäder ska tömma. Nu visar det sig att även den främre motorn drabbas av läckor. Och där finns inga anvisningar om att tömma motorn. Resultatet blir en katastrofal översvämning.
Verkstaden monterar isär den främre drivaxeln för Audi e-tron och tar bort växelriktaren. De undersöker växellådan och finner inga fel på oljan. När de öppnar motorn blir de chockade. Det är fukt överallt. Både motorn och växelriktaren i elbilen kyls av en kylkrets. Men redan efter 6700 mil har en läcka uppstått.
– Oh, oh, oh. Titta på det. Titta på det, mannen. Så mycket fukt, säger George.

Inträngningen av kylvätska har fått elmotorns lager att haverera.
– Det ser på något sätt ut som kylvätskan hamnar i delarna som ska vara torra och uppenbarligen det är så vi tror att motorns lager har havererat, säger George.
De tar isär elbilens motor för att de hur det ser ut inuti.
– Vi har vatten och kylvätska och vi borde inte ha detta, det ser inte bra ut. Jag är inte säker hur mycket som är kvar, men det har definitivt läckt ganska mycket. Och i teorin borde detta vara en torr del av elmotorn.

De förvånas över att elbilen kunnat fungera trots läckaget och mängden fukt i delarna av elmotorn som ska vara helt torr.
– Det är intressant när jag tittar hur rostig den är och bilen kunde fortfarande köra. Detta är fantastiskt, eller hur? Och sedan denna mängd av kondensation och sedan fortfarande inget isoleringsfel.
Mekanikerna är kritiska till motorns konstruktion. Och en viktig sak som ägare inte informerats om. Det visar sig att den främre motorn har dräneringspluggar, något som många ägare och många verkstäder inte känner till. Om pluggarna öppnas regelbundet kan det katastrofala felet undvikas. Tidigare har finske youtubern Jesse Haapala uppmanat ägare av vissa elbilar från Audi och Mercedes att sätta dit en dränering på sina elmotorer.
– Men du vet min fråga stora fråga. Förväntade fabriken att detta skulle läcka? Hur satte de dräneringspluggarna vid det ögonblick de tillverkade motorn? Hur som helst, vad boken säger, informationen som jag fått är att regelbundet dessa dräneringspluggar måste lossas, säger George på den brittiska verkstaden.
De lyckas rädda elbilen. Bilägaren har hittat en begagnad utbytesmotor som inte är fuktskadad som de använder. Växelriktaren från den gamla motorn kan återanvändas. Med inköp av motor och verkstadens arbete slutade reparationen på 3900 pund + moms, vilket motsvarar cirka 48 500 kronor + moms, det vill säga i slutändan runt 60 000 kronor för bilägaren.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















