Upptäckten: Begagnad Volvo lagad med ståltråd

En begagnad Volvo visade sig vara lagad på ett minst sagt anmärkningsvärt sätt. Med material som hör hemma någon helt annanstans än i bilens bärande delar. Nu får kunden rätt mot bilhandlaren.

Sommaren 2023 köpte en bilkund en begagnad Volvo V60 av en bilhandlare i Stockholmsområdet för 107 000 kronor. Miltalet var högt men inte ovanligt, bilen såldes i befintligt skick och hade en kort garanti kopplad till trafiksäkerhet. Inget tydde på några större överraskningar. Men det skulle visa sig att allt inte riktigt var som det såg ut.

Efter en tid började små problem smyga sig på. Luftkonditioneringen slutade fungera som den skulle. Framrutan satt inte tätt och vatten letade sig in i kupén. Inget som i sig behövde betyda något allvarligt eftersom sådant händer på äldre bilar. Felen åtgärdades och bilen rullade vidare. Ändå fanns där en känsla av att något inte stämde hos bilägaren.

Bilägaren hade köpt en begagnad Volvo V60 för 107 000 kronor. Två år senare uppdagades de undermåliga reparationerna.

Det verkliga genombrottet kom först långt senare efter en till synes harmlös parkeringsskada. När bilen lämnades in till en plåtverkstad och kåpor började demonteras förändrades bilden snabbt. Under ytan dolde sig spår som inte borde finnas på en normalt reparerad bil. Och det var först nu historien tog en helt annan riktning.

Enligt bilägaren var vänster länkarm sne och vridet och inte professionellt återställt. I stället ska delar ha hållits ihop med ståltråd. Frontbalken uppgavs dessutom vara kapad några centimeter som om någon försökt lösa ett större problem med mycket enkla medel. Reparationerna såg inte bara ovanliga ut, de väckte också allvarliga frågor.

Misstankarna växte ytterligare när även säkerheten kom i fokus. Förarairbagen ska enligt uppgifterna ha varit trasig och manipulerad. En extern lösning ska ha använts för att hindra varningslampan från att lysa. Samtidigt började de tidigare problemen med AC och framruta framstå i ett nytt ljus. Plötsligt verkade allt kunna hänga ihop.

Vissa delar ska ha hållits ihop med ståltråd som en slags enklare quick-fix.

I maj 2025 tog bilägaren strid och krävde att köpet skulle hävas. Bilhandlaren sa nej och hänvisade till att bilen sålts begagnad i befintligt skick, att inga fel påtalats vid köpet och att reklamationen kom nästan två år senare. Dessutom menade företaget att kunden själv låtit reparera bilen, vilket enligt dem försvårade en rättvis bedömning. Tvisten var ett faktum och den gick hela vägen vidare till ARN.

Hos Allmänna reklamationsnämnden prövades först tidsfrågan. Nämnden slog fast att det inte var visat att kunden reklamerat för sent, bedömningen skulle i stället utgå från när felen faktiskt kunde upptäckas.
Därmed var dörren öppen för nästa, avgörande steg. När nämnden gick igenom bilder och underlag blev slutsatsen tydlig.

Skadorna tydde på en tidigare krock och på reparationer som inte höll den nivå en konsument har rätt att förvänta sig med hänsyn till pris, ålder och körsträcka. Felet bedömdes som väsentligt. Och där föll den avgörande pusselbiten på plats. ARN gav bilägaren rätt att häva köpet.

Ett nyttoavdrag gjordes för de mil bilen körts, men i övrigt skulle affären rivas upp. Bilhandlaren rekommenderas att betala tillbaka drygt 91 000 kronor, stå för transporten vid återlämning och dessutom betala ränta på hela köpesumman, rapporterar Motormagasinet.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt