EU är på väg att gå ut med nya regler för bilars CO2-utsläpp. Den 10 december kan det omtvistade förbudet mot bilar med bensin- och dieselmotorer rivas upp. Men bara för vissa bilägare – för företag kan det bli tuffare.
Samma dag som Nobelfesten planerar EU att lägga om sina hårda regler för CO2-utsläpp för bilar. Den 10 december ska EU-kommissionen presentera sitt stora paket, uppger tyska Handelsblatt och Bild. Många inom bilindustrin förväntar sig att de kommer att lätta på förbudet att sälja nya bilar som går på bensin och diesel efter 2035.
Enligt Bilds uppgifter kan en kompromiss vara på väg att nås. Privatköpare ska fortfarande kunna köpa en ny bil med förbränningsmotor. Men istället kan företag tvingas gå över till elbilar desto snabbare. Enligt beslutet som gäller idag ska inga bilar som kan släppa ut koldioxid får säljas om nio år. Men bilindustrin i Europa har protesterat högljutt, med några få undantag, som Volvo Cars.

Enligt Handelsblatt kan EU tvinga företag och leasingbilar att vara elektriska till 50 procent redan 2027. År 2030 ska andelen vara uppe i 90 procent. Idag utgör företagens bilar 60 procent av bilförsäljningen. I Sverige är andelen ännu lite högre.
Det kan också bli tal om att klassa laddhybrider med lång räckvidd och elbilar med bensindriven räckviddsförlängare som utsläppsfria bilar. Det skulle i så fall underlätta för företagen att klara nya regler. Enligt Handelsblatt kan EU överlåta till regeringarna i varje land att nå målen för företags- och tjänstebilar. Det kan bli tal om styrning genom hårdare piskor mot förbränningsmotorer och större morötter för elbilar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















