Miljarderna rullade in när han vände krisade kemiföretag. Men satsningen på ett nytt bilmärket blev raka motsatsen. Företaget har samlat på sig enorma förluster.
Den brittiske miljardären Jim Ratcliffe byggde upp en förmögenhet på cirka 122 miljarder kronor genom att rädda kemiföretag som hamnat i kris. En enorm framgång. Men att använda samma strategi i andra branscher har visat sig vara svårare. Bland annat hans uppmärksammade investering där han köpte 27% av hela Manchester United FC, har haft en tuff tid med svaga resultat på planen.
Men Ratcliffe möter klart större problem i bilbranschen med satsningen på Ineos Grenadier. I Sverige har bara 189 bilar sålts, och registreringarna i USA har fallit med 14% under första halvåret av 2025, enligt Car and Driver. Dessutom har företaget redan samlat på sig 12,4 miljarder kronor i förluster på bara nio år. Satsningen är en minst sagt tuff prövning för Ratcliffe.

I april 2025 blev det extra tufft: Donald Trump införde en 25-procentig tull på bilar från Europa. För Ineos blev det en rejäl chock. Först provade företaget att höja priserna, men det hjälpte inte. Sedan vände de på strategin – priserna sänktes igen, och från 1 augusti 2025 fick kunderna rabatter på upp till 90 000 kronor per bil. Nu är bilarna till och med billigare än innan tullarna kom.
Nu står han inför ett svårt val: fortsätta bära förluster, kanske i flera år, eller dra sig ur. Och med tullarna på bilar från Europa blir vägen till framgång ännu längre. Det nio år gamla företaget måste kämpa hårt om de ska kunna nå en avgörande milstolpe – att göra sin första vinst.
– Den senaste veckan har definitivt satt käppar i hjulet och försenat det, sa VD Lynn Calder i en intervju med Bloomberg när de nya tullarna kom.

I mars 2025 mötte Ineos ännu en tuff prövning: över 7 000 bilar i USA återkallades. Problemet var allvarligt – dörrarna kunde öppnas under körning eftersom knapparna inte var tillräckligt smorda. Företaget åtgärdade felet snabbt och helt utan kostnad för kunderna. Men smällen tog hårt, och bilsatsningen fick mer osäkerhet.
Alla utmaningar har fått konsekvenser för Jim Ratcliffe. Hans förmögenhet har krympt från 300 miljarder kronor till 217 miljarder kronor, till stor del på grund av Ineos bilverksamhet och företagets fallande värdering. Satsningen har hittills lett till enorma förluster, och bilverksamheten är den mest konsekvent förlustbringande delen av Ineos imperium.
Historien om Ineos Grenadier visar att även en miljardär med stora framgångar kan stöta på oväntade hinder. Tullar, tekniska problem och ekonomiska prövningar har satt företaget på hårda prov, och framtiden för bilprojektet är mycket osäker.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.