Här är klassikern som inte har sett vägarna eller renoverats sedan 1976. Nu har en Volvo PV 544 Sport tagits fram ur gömmorna och söker en ny ägare.
– Nästan som en tidskapsel – ett fint utgångsobjekt för renovering eller varsamt behålla den i befintligt skick, uppger Bilwebauctions som säljer klassikern.
Renoverade bilar som skruvats isär och är finare än när de lämnade fabriken i alla ära – men vad går upp mot en klassisk bil i ett lätt använt originalskick? Nu säljs en Volvo PV 544 Sport i orört originalskick. När bilen endast var 12 år gammal ställdes den undan och har inte sett vägarna sedan 1976. Idag är den en orörd tidskapsel över hur en Volvo såg ut och kändes på 60- och 70-talet.
– Att köra på norrlandsvägar under sextiotalet innebar mycket grusväg. Här finns stenskott, repor och andra spår av det. Någon mindre parkeringsskada och lackbättringar finns. Vad som inte fanns på dom vägarna var salt. Karossen är på det hela fri från rost annat än något kosmetiskt. Fin i skärmkanter , insteg, tröskar och golv, uppger Bilwebauctions som säljer PV:n.
Bilen byttes in hos Sovjetägda Vaz-handlaren Matreco 1976, det var också sista gången den bestiktigades. Den tycks bara ha fått 6000 mil på alla år. Om utsidan bär vissa spår av 12 års användande är insidan däremot nästan i nyskick.
– Original klädsel, dörrsidor och mattor i mycket fint skick. Lackerade partierna fortfarande mycket fina. Fräscht innertak där det dock finns en liten reva. Original radio saknas och den har vid något tillfälle även fått dubbla inre backspeglar monterade.
Vissa tokrenoverade exemplar av Volvo PV Sport har sålts för över 600 000 kronor. Detta genuina exemplar kan nog bli mer prisvärt. Och i dessa oroliga tider känns en PV som en tryggare placering än det mesta. För Volvos värde varar.
PV:n var Volvos första riktiga folkbil när den kom i slutet på 1940-talet. Idag är märket knappast en folkbil längre. Efter Volvos stora rallyframgångar på 1960-talet med Tom Trana, Carl-Magnus Skogh och Gunnar Andersson valde märket att utveckla en Sportversion. Den vanliga B18-motorn hade 75 hästkrafter, medan Sportversionen varvade ända till 5000 varv och hade ystra hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter