Udda skälet: Därför sitter Teslas kontakt i baken

Ett garage i Bel Air kan tyckas oviktigt för elbilsindustrin. Men en liten detalj i Elon Musks hem har format hur miljontals bilar laddas. Och det hela började med en snubbelrisk.

De flesta bilägare reflekterar sällan över var laddporten sitter på en elbil – förrän de ska ladda den. Placeringen spelar en avgörande roll, särskilt vid snabbladdning. För Tesla, vars laddnätverk dominerar marknaden, kan man tro att valet av laddportens position skedde efter noggrann analys. Men sanningen är betydligt mer personlig och går tillbaka till en oväntad faktor: Elon Musks garage.

Peter Rawlinson, tidigare chefsingenjör för Tesla Model S och nuvarande vd för Lucid, avslöjar nu för PC Magazine att laddportens placering på Teslas bilar bestämdes utifrån Musks personliga preferenser. Rawlinson föreslog att laddporten skulle sitta vid vänster, precis framför förardörren för att göra det enkelt att köra in i en parkeringsruta och ansluta laddkabeln.

Musk avfärdade dock idén eftersom det inte skulle fungera i hans garage i Bel Air – han kunde snubbla över kabeln. Istället bestämde han att laddporten skulle sitta längst bak till vänster på Model S, en placering som sedan blev standard för Teslas bilar. Konsekvensen blev att alla Tesla-ägare idag måste backa in vid Superchargers, och eftersom Tesla dominerar laddinfrastrukturen påverkar detta hela elbilsindustrin.

När Tesla öppnade sitt laddnätverk för andra bilmärken uppstod nya utmaningar. Eftersom olika biltillverkare har placerat sina laddportar på olika ställen, tvingas vissa bilar parkera tvärs över flera laddplatser för att nå kabeln. Tesla har försökt lösa detta genom att införa sina nya V4-laddare med längre kablar, men dessa är fortfarande relativt få.

För att undvika kaos har Tesla uppmanat andra biltillverkare att placera sina laddportar antingen på vänster bak eller höger fram för att harmonisera processen. Ett exempel är Lucid som nyligen fick tillgång till Superchargers. De har anpassat sin kommande SUV, Gravity, genom att placera laddporten på exakt samma ställe som Tesla – vänster bak. Enligt Rawlinson var det ett nödvändigt steg för att säkerställa kompatibiliteten med Teslas Superchargers.

Det fascinerande i sammanhanget är hur en till synes liten, personlig preferens kan forma en hel bransch. Elon Musk hyrde huset i Bel Air, men hans garage har påverkat hur miljontals elbilar laddas världen över. Ett beslut fattat utifrån en tillfällig bostad har lett till en standardisering som andra tillverkare nu anpassar sig efter, vare sig de vill eller inte.

LÄS MER: