Tysk bildelsjätte i kris – skyldig 10 miljarder kr

Det tyska underleverantörsföretaget är skyldiga miljarder. Nu kräver deras vd att regeringen ska hjälpa till.
– Vi förväntar oss att den federala regeringen stödjer omställningen inom bilindustrin, säger Webastos VD Holger Engelmann.

Det tyska företaget Webasto är en av världens största leverantörer inom fordonindustrin. Företaget grundades 1901 och har sitt huvudkontor i Stockdorf, nära München i Tyskland. De specialiserar sig på utveckling av taksystem, värmesystem och batteri- och laddningslösningar. Underleverantörsföretaget står “inför stora ekonomiska utmaningar”, enligt tyska tidningen Süddeutsche Zeitung.

För att bekämpa den ekonomiska krisen inom bilindustrin i Bayern bjöd delstatsregeringschefen Markus Söder in till ett toppmöte för representanter inom bilbranschen. Webasto är en central aktör i bilindustrin och samarbetar med många stora biltillverkare, inklusive BMW, Audi, Mercedes-Benz och Volkswagen.
– Ministerpresidentens initiativ om ökade incitament och innovationsstöd går i rätt riktning, säger Holger Engelmann.

Webasto tillverkar bland annat soltak och värmarlösningar.

För att bekämpa den ekonomiska krisen inom bilindustrin i Bayern bjöd ministerpresidenten (delstatsregeringschefen) Markus Söder in till ett toppmöte för representanter inom bilbranschen. Webasto är en central aktör i bilindustrin och samarbetar med många stora biltillverkare, inklusive BMW, Audi, Mercedes-Benz och Volkswagen.
– Ministerpresidentens initiativ om ökade incitament och innovationsstöd går i rätt riktning, säger Holger Engelmann.

Trots egna insatser och investeringar ligger Webasto efter i övergången till eldrivna fordon. Deras senaste årsredovisning visade en förlust på cirka 2,24 miljarder kr och skulder på över 10 miljarder kr. Webastos vd menar att det inte räcker med stöd från enbart Bayerns regering.
– Vi förväntar oss att den federala regeringen stödjer omställningen inom bilindustrin, bland annat genom energipolitik, utbyggnad av infrastruktur samt minskad byråkrati i både Tyskland och Europa, säger Holger Engelmann.

Webasto drog i nödbromsen för tio månader sen och införde en sträng sparplan. Globalt har omkring 1600 tjänster dragits in. De har redan stängt vissa fabriker. Andra åtgärder som införts är flexibla arbetstider, deltidspensionering och att inte återbesätta tjänster. Detta sker i samråd med företagsrådet vilket betyder att företaget diskuterar och förhandlar med representanter från de anställdas fackliga organisationer innan åtgärder genomförs.

LÄS MER: