Tvärnit för privatleasing i Sverige – elbilar i fritt fall

Efter räntechocken och slopad klimatbonus har privatleasing halverats i Sverige. I många fall har månadskostnaden gått upp med 3000 kronor. Elbilar har rasat mest: ned med 60 procent – och än syns inte hela fallet.  

Att privatleasa en bil i Sverige har på kort tid blivit väldigt mycket dyrare. Den chockhöjda räntan har ökat kostnaden med 2000-4000 kronor per månad. Ovanpå det försvann klimatbonusen som ökar kostnaden med ytterligare 1500 kronor i månaden. En vanlig Volkswagen ID.4 som tidigare kostade  4695 kronor ligger idag på 7760 kronor. 

Nu kommer uppgifter om att den förr så populära privatleasingen har halverats i år. Siffror från Biluppgifter som DI.se redovisar var att det mellan 1 januari och 22 mars registrerades 7 637 bilar i Sverige för privatleasing jämfört med 15 702 under 2022. Elbilar har rasat ännu mer, här är nedgången hela 60 procent. 
– Det är inte så konstigt när månadskostnaden ökat med flera tusen, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, till DI.

Audi är ett av få märken som ökar, tidigare har väntetiden varit väldigt lång på märkets elbilar.


Mobility Sweden har nyligen skrivit ner sin prognos för nya bilar från 290.000 till 265.000 i år. Tidigare köpte privatpersoner mest elbilar, men nu är det företagen som håller försäljningen uppe. Läget förväntas bli ännu värre i takt med att bilar som beställdes innan klimatbonusen togs bort levereras ut. Det fylls helt enkelt inte på med några nya bilar från privatpersoner. 

Enligt DI har Kia tappat hela 80 procent av sin privatleasing, medan Volvo klarat sig med en nedgång på 6 procent. Audi och Tesla går mot strömmen och ökar. 
LÄS MER: Vem ska köpa alla dyra bilar? Blodbad väntar